لوگو امرداد

جشن تیرگان با آیین‌های زیبایش در شیراز

انجمن زرتشتیان شیراز همازور با آیین واج‌یشت، آفرینگان‌خوانی آیین گهنبار چهره میدیوشهم‌گاه را در روز تیر ایزد و تیرماه هنگام جشن تیرگان با باشندگی پرشور و پرتعداد زرتشتیان شیراز در فضای باز باغ آدریان این شهر برگزار کرد.

این آیین که با مراسم آبریزان از ساعت 15 آغاز شده بود، از ساعت 18:30 آدینه 10 تیرماه 1401 خورشیدی با اوستاخوانی توسط موبدیار رستم خسرویانی ادامه یافت. پس از آفرینگان‌خوانی، هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن زرتشتیان به رسم تمامی گهنبارها به ارایه‌ی گزارش عملکرد گاه تا گاه انجمن پرداخت. در این گزارش به مواردی چون تجدید سیم‌کشی برق آرامگاه زرتشتیان شیراز، همایش انجمن‌ها و نهادهای زرتشتی، دیدار با فرنشین انجمن با مدیرکل جدید اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اشاره شد. پس از پایان گزارش، داستان آرش کمانگیر توسط شماری از نونهالان با سرپرستی افروز سهرابی روایت شد، روایتی با زبان کودکانه اما دلنشین، با زبان کودکانه اما با حسن میهن‌پرستی و دلاوری و اجرایی شایسته که بارها باشندگان را به وجد آورد. آرامیس کاویانی، آرتین یگانه، اوشتا نیکزاد، آرتان سرایی، راتا پوردهی، ویانا خسرویانی و آریا مهربان شهریاری در این روایت به ایفای نقش پرداختند. سپس خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز در سخنانی با شادباش فرارسیدن جشن تیرگان، از نونهالان به پاس از بر کردن شعر و باشندگی در پویش‌های فرهنگی با پیشکش هدایایی سپاسداری کرد. در ادامه آیین «چک و دوله»از سوی ناهید فلفلی و با همراهی دوشیزگان آرامیس کاویانی و اوشتا نیکزاد برگزار شد. شماری از باشندگان نیز با خواندن شعر در برگزاری این آیین هم‌بهره شدند.

ایرانیان به یاد تیراندازی آرش، فداکاری و جانبازی او در نگهداری مرزهای ایران جشن تیرگان را برگزار می‌کنند. آرش آگاه به عشق در جهان است و می‌داندکه فدا خواهد شد. آرش کمانگیر جان در تیر می‌گذارد و مرزها را باز می‌گشاید. زرتشتیان به یاد تیراندازی آرش و به شادی جشن تیرگان دستبندهای هفت رنگ تیروباد را به دست‌ می‌بندند تا به یاد بیاورند دلاوری آرش را. تا از یاد نبرند تیر رهایی ایران را که به آرزوی ایرانیان رنگ شادی بخشید؛ از این‌رو نیز در پایان آیین دستبندهای هفت رنگ تیروباد بر دستان باشندگان بسته شد و بدین گونه شب هنگام این آیین در میان شور و شادی باشندگان همراه با پذیرایی شام، لرک و سیروگ پایان یافت. هماهنگ‌کنندگی این  مراسم را مهری فلاحتی بر دوش داشت.

فرهنگ ایرانی سرشار از جشن‌ها و آ‌یین‌هایی بوده که به مناسبت‌های گوناگون و در فصل‌های سال برگزار می‌شده است. آنچه در بیشتر این جشن‌ها به چشم می‌خورد، شادی، همبستگی و دادودهش است. شادمان زیستن در فرهنگ و آیین ایران باستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار و جشن و شادمانی، نماد شکوه زندگی بوده است.

در حاشیه :

فرنام ایرجی، پارسا دهموبد شریف‌آبادی و پیمان گشتاسبی از جوانان باشنده در مراسم سهم به‌سزایی در برگزاری این آیین داشتند، همچنین آرمئیتی کاویانی در صحنه‌گردانی و چیستا نیکزاد در گرفتن فرتورهای روایت آرش کمانگیر همکاری داشتند.

– نسخه‌ی جدید گاهنامه «پیام سبز»، نشریه داخلی انجمن زرتشتیان شیراز نیز که به کوشش کمیسیون بانوان آماده شده بود، در میان مشترکان پخش شد.

– پس از پایان برنامه شماری از باشندگان در جمع‌آوری صندلی‌ها، دکور و … همچون همیشه همازوری مثال‌زدنی داشتند.

1 12 موبدیار رستم خسرویانی
2 12 3 11 4 11 5 12 6 10 7 10 8 11 9 10 10 8 11 8 12 9 هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن زرتشتیان شیراز
13 9 14 6 15 7 16 6 17 6 18 6 19 6 20 5 21 5
خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز 22 3 23 5 24 5

فرتورها از شهرام پوردهی زین آباد است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06