لوگو امرداد

دژ جهان‌آباد سرخه؛ ارگ بم کوچک

در هر گوشه از سرزمین پارس(ایران) ، آثار و نشانه‌های بسیاری از پیشینه‌ی تاریخی مردم ایران وجود دارد که هر کدام از آن‌ها داستان‌هایی بسیار برای گفتن خواهند داشت.
دژ‌ها (:قلعه‌ها) اما روایتی متفاوت دارند؛ هر کدام از آن‌ها، روزگاری جای حکم‌رانی یا دژی سخت و نفوذناپذیر در برابر یورش دشمنان بوده‌اند و در درازای تاریخ خود، بسیاری از مردم را از گزند یورش بیگانگان در امان نگه داشته‌اند و به‌گونه‌ای کارکرد اجتماعی‌شان ورای همه‌ی ویژگی‌ها خودنمایی می‌کند.
این دژها امروز در شماری از شهرهای کشور، به خواستگاهی (:مقصدی) جذاب و خاطره‌انگیز برای سفر تبدیل شده‌اند و در استان سمنان کمتر در این دید از آن‌ها بهره برده شده است.
شهر سرخه در استان کویری سمنان، نیز به شوند جای داشتن در راه ارتباطی خاور به باختر، همواره در ایام گوناگونی مورد یورش دشمنان بوده است؛ از این‌رو، مردم دژهای گوناگونی برای محافظت از خود ساخته بودند؛ همانند دژ «جهان‌آباد در جنوب شهر سرخه».
دژ تاریخی «جهان‌آباد» در روستایی به همین نام در جنوب سرخه جای دارد. این دژ با دارا بودن برج و باروهای زیبا و معماری ویژه پیرامون کویر با ساخت‌مایه‌هایی (:مصالحی) مانند خاک، گل و خشت ساخته شده و تا سه دهه‌ی گذشته از آن بهره برده می‌شده است.
کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری، دژ جهان‌آباد سرخه را «ارگ بم کوچک» می‌دانند و می‌گویند: این دژ شاهکار ناشناخته‌ای است که از هرگونه آسیب باید در امان بماند. بخش‌هایی از این دژ در سال‌های گذشته از رخ‌دادهای طبیعی مانند بارش‌های شدید ریزش کرده و ویران شده است.
کاوشگران و جست‌وجوگران گنج هم در سالیان گذشته جای‌جای این دژ را حفاری کرده‌اند و مسوولان بر این باورند که:«شایسته است این قلعه برای بازدید گردشگران محافظت شود».
دژ تاریخی جهان‌آباد سرخه می‌تواند یکی از سازه‌های مهم برای بازسازی باشد؛ این دژ تاریخی با سازه‌های درون آن یک مجموعه تاریخی جذاب در سرخه بوده که به شوند بی‌مهری و بی‌توجهی در حال نابودی است.
آبحرالعلومی، مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان این دژ تاریخی را «ارگ بم کوچک» دانسته و گفته بود که این دژ شاهکاری ناشناخته به‌شمار می‌رود. با بازسازی این دژ، یکی از جاذبه‌های ارزشمند استان سمنان و منطقه‌ی سرخه میزبان گردشگران خواهد بود.

mehdi Biranvand 1 mehdi Biranvand 2 mehdi Biranvand 3 mehdi Biranvand 4 mehdi Biranvand 5 mehdi Biranvand 7

فرتــورها از مهدی بیرانوند روژمان است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. با درود بی کران و سپاس از سرور ارجمند بیرانوند رویمان برای کوشش هایشان در آماده سازی این گزارش و نگاره ها. اما نام گذاری ارگ بم کوچک بر روی این بنا بسیار نادرست و غیر علمی است. اگر بنا باشد هر مکان تاریخی خشتی را ارگ بم دیگری بدانیم باید سراسر ایران و بیش از هزاران بنای خشتی سالم را ارگ بم کوچک یا دیگر بنامیم ! نزدیک ترین بنا به ارگ بم که در پیوند با دوره ساسانی است و در همان استان کرمان هم وجود دارد ارگ راین در روستایی به همین نام است که بسیار سالم تر از این گونه بناها برجای مانده و در ساخت آن نیز پیروی های فراوانی از ارگ بم شده است. دژ جهان آباد بر پایه این نگاره ها بیشتر به کاروانسرا یا رباط شبیه است تا یک دژ. به هر روی این دژ هیچ پیوندی نمی تواند با ارگ بم داشته باشد. ولی پاسداری و حفاظت از آن بسیار بایسته (ضروری) است و یکی از بناهای هویتی منطقه به شمار می آید که باید به درستی نگهداری شود. با مهر ،،،، پاینده ایران

    1. جناب آریا لطفا به پرسشهای زیر پاسخ دهید
      1- تعریف شما از علم چیست؟
      2- شما خودتان چه مدارج علمی را طی کرده اید که درباره مطالب دیگریان داوری میکنید؟
      3- چه کسی گفته تیتر یک گزارش تصویری باید علمی باشد؟ مگر گزارشهای شما تیترهایش علمی بود؟
      خواهش میکنم برای پیشرفت ایران به این پرسشها پاسخ دهید. با مهر

    2. درود بر شما آقای آریا
      نکته خوب و درستی را اشاره کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06