لوگو امرداد
در امرداد 458 چاپ شده است:

جشن شهریورگان؛ ستایش جایگاه پدران

p07مناسبت‌ها بهانه‌ای هستند که یاد کنیم از بهترین‌های زندگی‌مان مانند روز مادر، روز پدر، روز معلم و… اما به این معنی نیست که تنها یک روز ویژه‌ی آنان باشد. پدر یا مادر بهترین‌های زندگی همه‌ی ما در همه‌ی روزها هستند. مناسبت‌ها در یکپارچگی و هم‌بستگی این بزرگداشت‌ها و گرامی‌داشت‌ها نقش ارزشمندی دارند. این ارج‌گذاری در فرهنگ ایرانی همواره جایگاه ویژه‌ای داشته است آن اندازه که در نام‌گذاری روزهای زرتشتی هفت روز نخست را برای ارج‌گذاری به داده‌های اهورایی و باقی را به گرامی‌داشتن ارزش‌های اخلاقی ویژه کرده‌اند. این‌ها را گفتم تا برسیم به مناسبت ارزشمند جشن شهریورگان که از سوی انجمن موبدان تهران، روز گرامیداشت پدران نام‌گذاری شده است.
در دین زرتشتی همه‌ی انسان‌ها بسته به درجه‌ی پارسایی، به یک نسبت می‌توانند، سپندینه (پاک وسازنده) باشند و کسی را بر کسی دیگر برتری نبوده و نیست. ازسویی دیگر هر بهدین خویشکاری دارد که در درازای زندگی به گسترش راستی‌ها و برپایی نیکی‌ها در جهان کوشش نماید و «سپنته‌من وار» راستی‌جویان را پشتیبان و با نیک‌اندیشان جهان همازور باشد. برپایه‌ی این دو اصل دین، میان ما زرتشتیان رسم نبوده و نیست که سال را با نام کسی آغاز کنیم، یا روزی که برای بزرگداشت پدر یا مادر یا هر مناسبت سپندینه‌ی دیگری نام‌گذاری می‌شود، به مناسبت زادروز یا درگذشت انسان بزرگی برگزینیم، بلکه همواره نام ایزدی (ستودنی) که یکی از روزهای ماه است، برای نام‌گذاری روزهای به یاد ماندنی برگزیده می‌شده است.
موبد دکتر خورشيديان: «اين روز  به اين شوند كه بر مردان بايسته‌ است تا نفس خويش را پاس ‌دارند و خويشتن‌دار باشند، روز پدر نام گرفته‌است.»  امشاسپند شهریور که به مفهوم «شهریاری آرزو شده و چیرگی بر نفس آرمانی» است و نماد گیتوی آن سکه و فلزهاست بیشتر ویژگی‌های مردانه دارد و ویژه پدران و پسران در خانواده است.

موبد دکتر مهربان پولادی: «واژه‌ی شهریور در گات‌ها «خشتره وئیریه» است که سپس‌ها به گونه‌ی ساده‌شده‌ی شهریور تبدیل شده است. «خشتره» به چِم شهریاری و «وئیریه» به چم آرزو شده است. بنابراین، خشتره وئیریه به گفتار ساده «شهریاری آرزو شده» می‌شود. در سده‌های دور در ایران کهن و دوره‌های تاریخی، «شهریور» نیز نشانه ی، «پدری آرادگونه» و «پادشاهی دادگر» بوده است و بدین روی، ایرانیان باستان در این روز پس از ستایش اهورامزدا و داد‌و‌دهش، نزد پادشاه رفته و این جشن را به او شادباش می‌گفته‌اند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «جشن شهریورگان؛ ستایش جایگاه پدران» به خامه‌ی فیروزه فرودی که در آن به دیدگاه موبد اردشیر خورشیدیان و موبد مهربان پولادی درباره‌ی جشن شهریورگان و گرامی‌داشت جایگاه پدر پرداخته شده است. این گزارش در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد به چاپ رسیده است.

متن کامل گزارش را در رویه‌ی هفتم (زرتشتیان) شماره‌ی 458 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 458 از ‌‌دوشنبه، دهم امردادماه، 14001 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه‌ی امرداد، شماره‌ی 458

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05