لوگو امرداد

چهارمین همایش آیین‌های سنتی خرم‌بید برگزار شد

چهارمین همایش آیین‌های سنتی خرم‌بید برگزار شدچهارمین همایش «آیین‌های سنتی شهرستان خرم‌بید» و نخستین همایش «اُومِس» با آرمان پاسداشت فرهنگ و تاریخ شهرستان خرم‌بید و پاسداری از بافت کهن صفاشهر برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، رضا ساریخانی دبیر برگزاری همایش آیین‌های سنتی شهرستان خرم‌بید گفت: این همایش در محورهای گوناگون و فراتر از شهرستان و استان، با همراهی 100 جوان از 23 تا 25 امردادماه 1398 خورشیدی، برگزار شد و روزانه هزاران تَن از بخش‌های گوناگون این جشنواره بازدید کردند.

 برپایه‌ی این گزارش محسن طیبی فرنشین (:رییس) اداره میراث فرهنگی شهرستان خرم‌بید نیز از برپایی20 غرفه نمایشگاه صنایع دستی در این جشنواره خبر داد.

درادامه جابر حیدری‌فرد فرنشین مرکز خرم‌بید‌شناسی و دبیر علمی جشنواره برگزاری این همایش همگانی را نقطه عطفی در معرفی و نمایش تاریخ و فرهنگ، صنایع دستی، پخت خوراک‌های بومی و آیین و سنت‌های منطقه  بر شمرد و خواستار ایجاد هرچه زودتر موزه مردم‌شناسی، ثبت دست‌کندهای تاریخی، ساخت بازارچه همیشگی صنایع دستی و تدوین ساز و کار قانونی براینگاهداری از بافت کهن صفاشهر و تبدیل خانه‌ها و دستکندهای منطقه به اقامتگاه‌های بوم‌گردی شد.

‌وی افزود: با توجه به استقبال چندین هزار تنی از بازی‌های بومی، ثبت این بازی‌ها در میراث ناملموس پیگیری خواهد شد.

در پایان این همایش صادق کریمی فرماندار خرم‌بید با سپاس‌داری از دست‌اندرکاران این برنامه برای پیگیری ثبت ملی دست‌کندها، بازی‌های بومی و محلی  و ساخت مرکز مردم‌شناسی در بافت کهن این شهرستان قول همکاری داد.

خرم‌بید در شمال استان فارس میان شهرستان‌های آباده، اقلید، بوانات و مرودشت جای دارد. مرکز این شهرستان شهر صفاشهر است. این شهرستان سردترین منطقه‌ی استان فارس است و تابستان‌های خنکی دارد. فراورده‌های مهم کشاورزی شهرستان گندم، جو، سیب زمینی و چغندر قند است. یکی از منابع غنی سنگ مرمریت جهان در این شهرستان قرار دارد که باعث رونق بیش از ۱۰۰ کارخانه سنگبری درمنطقه شده و سنگ این معدن به چین و ژاپن هم صادر می‌شود. از آثار تاریخی این شهرستان می‌توان به بنای برجای‌مانده از زمان بهرام گور با نام قصر سرخ بهرام گور و سد خرم‌بید اشاره کرد. کاروان‌سرای عباسی، کاروانسرای قاجاریه صفاشهر و روستای زیبای قصر یعقوب که کوه قصر یعقوب و گورستان گبرها را در خود جای داده از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06