لوگو امرداد

«دختر قهرمان و میرنوروزی» به جشنواره راه یافتند

نمایش موسیقایی-حرکتی «دختر قهرمان و میر نوروزی» به نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران راه یافت.
نمایش «دختر قهرمان و میر نوروزی» به نویسندگی و کارگردانی هرش آرمند از تهران برای باشندگی در نوزدهمین جشنواره سراسری آیینی سنتی آماده می‌شود.
نمایش «دختر قهرمان و میر نوروزی» سومین روایت از مجموعه نمایش‌های دختر قهرمان است که به‌دست هنرجویان گروه نمایش و ارکستر آموزشگاه موسیقی سروستان به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های سنتی و آئینی راه یافته است.
این نمایش برداشتی است از باورها و آیین‌هایی که در گستره سرزمین ایران برپا بوده و امروزه  برخی از آن‌ها کمرنگ و یا از میان رفته باشند.
در این اجرا کودکان ساز می‌زنند، آواز می‌خوانند، نمایش اجرا می‌کنند، داستان‌گویی دارند، حرکات آئینی انجام می‌دهند، پیکرک گردانی می‌کنند درصورتی‌که هیچ بزرگسالی آنان را بر روی و پشت صحنه یاری‌رسانی نمی‌کند.
نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از 19 تا 26 مردادماه سال جاری در تهران و کاشان برگزار می‌شود و در بخش پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان که با عنوان بخش ویژه استاد هنگامه مفید در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی برگزار می‌شود در مجموع 30 اثر به جشنواره راه یافته است.
نویسنده و کارگردان نمایشنامه دختر قهرمان را هرش آرمند، تهیه‌کنندگی را آموزشگاه موسیقی سروستان به گردن گرفته‌اند. آهنگسازی به هنرنمایی هنگامه مشهدی، طراح  تن‌پوش‌ها و پیکرک‌ها به دست مهرنوش بلمه است. دستیار طراح تن‌پوش‌ها فائزه شریفی ، طراح پوستر و بروشور شیوا پوریان را انجام داده است. عکاسی به هنرنمایی سیاوش حمیدی، فیلمبرداری به دست علی مهری است. روابط عمومی را  فاطمه رشیدی و ساخت تیزر را معین قوی به گردن گرفته است.
بازیگران ثمین رفیعی، عرفان ملکی، آنیتا تقوی، نیما عصار، بنیامین رضوان، آرمین لطفی پور، آرینا سرخابی، صبا تقوی، آسمان رضوان، سبحان فشارکی، ساتیار کریمی، مانلی قویدل، ساقی کاشانی نژاد، رز اسداللهی، دلنیا چراغی هستند.
روز پنج‌شنبه 24 امرداد ساعت 18 نمایشنامه «دختر قهرمان و میر نوروزی» برگزار خواهد شد دوستداران می‌توانند برای دیدن این نمایشنامه به تیاتر شهر، پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان بروند.

این دوره از جشنواره با بخش های نمایش¬ های تخت‌حوضی، مرور نمایش‌های آیینی و سنتی، مجالس شبیه‌خوانی، معرکه‌ها،آیین‌ها و بازی‌های نمایشی، نمایش‌های پیکرک‌های آیینی، نقالی و داستان‌های ملی، پاتوق نمایش¬ های سنتی کودک ونوجوان، بخش نمایش سنتی ملل، پاتوق نمایش‌های سنتی کودک ونوجوان، همایش‌های فراملی (:بین‌المللی) نمایش‌های آیینی و سنتی و پاتوق نمایش¬‌های سنتی کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.
کانون نمایش¬های آیینی و سنتی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبا آرمان زمینه‌های شایسته پژوهشی در بررسی ریشه‌های نمایش ایرانی و نمایش‌های سنتی دیگر ملل، پاسداری و ثبت میراث کهن نمایشی ایران زمین و بهره بردن از این دستاوردها برای بنیان تیاترملی با نشان «نمایش سنتی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران»، نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را در امردادماه 1398 و همزمان با اعیاد سعید قربان و غدیر  برگزار می‌کنند.

بخش‌های جشنواره شامل:
نمایش¬های تخت‌حوضی، بخش ویژه استاد علی نصیریان، با آرمان پاسداری و گسترش نمونه‌ای ناب نمایش‌های روحوضی است و در راستای توجه ویژه به ادبیات ایران‌زمین، نمایش‌های برداشتی از داستان‌ها، حکایات و ادبیات کهن ایرانی خواهد بود.
بررسی نمایش‌های آیینی  و کهن برگزار شده در سال‌های 1396 تا 1398 خورشیدی با نام یادواره زنده‌یاد سعی افشار با آرمان نشان دادن کارنامه دوساله تیاتر کشور در این دوسال خودهد بود
بخش دیگر با نشان یادواره استاد هاشم فیاض به مجالس شبیه‌خوانی در دو بخش مجالس نو و مجالس غریب می‌پردازد.
معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی با نشان یادوراه استاد محمود استاد محمد با آرمان شناسایی، پاسداری و زنده کردن معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی، قهوه‌خانه‌ای که توان اجرا در فضای باز و جاهای همگانی را دارند. یادواره استاد کاکامحمد شیرازی شامل نمایش‌های پیکرک‌های آیینی است که در راستای پشتیبانی از نمایش‌های پیکرک‌های کهن مانند خیمه‌شب‌بازی، جی جی وی جی، خم‌بازی، صندوق بازی با نگاه نو و الگوی کهن، ثبت آزموده‌ها و پاسداری از نمایش‌‌های کهن پیکرکی و بازسازی میراث کهنر نمایشگران این گستره با اجراهای استادان و هنرمندان پیشکسوت خواهد بود.
نقالی و داستان‌های ملی با نشان یادواره مرشد ولی‌اله ترابی در راستای پشتیبانی از کنش‌گران نقالی و داستانی با آرمان نگاه نو، الگوی کهن است و پرداختن به داستان‌هایی است که کمتر اجراشده‌است.

 1

2

3

45

6

7

8

پوستر نمایش  

فرتور رسیده است.

025384

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06