لوگو امرداد
در امرداد 461 چاپ شده است:

کانون صددرصد ملی بود!

p03علی میرزائی کتاب «یک شاخه در سیاهی جنگل…» را درباره‌ی تاریخچه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سوی انتشارات نگاره آفتاب منتشر کرده است. وی می‌گوید: کانون نخستین عشق من بود. احساس من نسبت به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سال‌هایی که در آن کار کرده‌ام (اردیبهشت 1350 ـ شهریور 1359) مانند احساسی است که هر کدام از ما نسبت به نخستین عشق خود داریم.

در جای دیگری گفته‌ام که فصلنامه‌ی نگاه‌نو آخرین عشق زندگی من است؛ کانون هم نخستین عشق زندگی من بود. نخستین عشق فراموش‌نشدنی است. درست چهل سال است از کانون رفته‌ام ـ شهریور 1359، ولی عطر کانون همچنان مشامم را نوازش می‌کند. کانون محل‌کارم نبود، خانه‌ام بود. نخستین خانه‌ام.

کانون با هدف «پرورش فکری کودکان و نوجوانان» در کتابخانه‌هایش نزدیک به دو میلیون کودک و نوجوانان ایرانی را به هموندی گرفته بود. کمترین خدمت کانون این بود که در هر سال بیش از یکصد میلیون نسخه کتاب در اختیار این دو میلیون کودک و نوجوان می‌گذاشت. همه‌ی بخش‌های تولیدی کانون (انتشارات، سینمایی، صفحه و نوار) نیز در خدمت این دو میلیون هموند بودند. کتابداران برای هموندان داستان می‌گفتند، شعر می‌خواندند، شخصیت‌ها را معرفی می‌کردند، سرزمین‌های دیگر را به آنان می‌شناساندند، آنان را به بازدیدهای تابستانی می‌بردند و سنگ صبور دختران و پسران کمابیش بزرگ‌سال خانواده‌های ندار بودند که جز کتابداران کانون کسی را نمی‌شناختند که غم دل با او بگویند و پرسش‌های خود را بپرسند.

درباره‌ی نقش كانون در پيشبرد ادبيات كودكان ايران مي‌‌توانم بگويم كه در دهه‌ی 1340 دو نهاد ادبيات كودكان را در ايران سازماندهي مي‌كردند: يكي شوراي كتاب كودك بود و ديگري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان. کامیابی‌های اين دو نهاد سبب شد كه ادبيات كودكان ديگر سربار ادبيات بزرگ‌سالان نباشد. اين دو در كنار يكديگر حركت مي‌كردند. با اين تفاوت كه شورا نقش توليدي نداشت.

آنچه در بالا آمده است گزارشی است با عنوان «کانون صددرصد ملی بود!» به قلم آناهید خزیر و با استناد به بازخوانی کتاب «یک شاخه در سیاهی جنگل»، نوشته‌ی علی میرزایی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی سوم (مردم) شماره‌ی 461 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  461 از ‌‌دوشنبه، 25 مهرماه 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار دارد.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند:

فروش اینترنتی شماره‌ی 461 هفته‌نامه امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06