لوگو امرداد
با گذشت پنج روز کوشش برای خاموش کردن آتش‌سوزی

آتش همچنان در جنگل‌های هیرکانی می‌تازد

atash2 1جنگل‌های هیرکانی بار دیگر گرفتار آتش‌سوزی شد و با گذشت پنج روز از آغاز این رخداد، بخشی از گستره‌های این میراث طبیعی جهانی همچنان گرفتار تاخت‌و‌تاز آتش است.
این آتش‌سوزی در استان‌های گیلان و مازندران به جان جنگل‌های هیرکانی افتاده است. به‌گفته‌ی میرحامد اختری، مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان، این آتش‌سوزی چندین بار خاموش شده، اما با گذشت پنج روز از آغاز آن، از آنجایی که باد گرم و تندی در منطقه می‌وزد، آتش در این گستره دوباره شعله‌ور می‌شود.
وی یادآور شد: آتش‌سوزی جنگل‌های هیرکانی تا امروز در شهرستان‌های طالش، ماسال، رضوانشهر و فومن وجود داشت که در همان روزهای نخست خاموش شد و نزدیک‌به 40 هکتار از جنگل‌های این گستره در آتش‌ سوخت. هم‌اکنون آتش به 40 هکتار از جنگل های شهرستان رودبار کشیده شده است.
آتش‌سوزی چندروز گذشته‌ی جنگل‌های هیرکانی همچنین گستره‌‌های جنگلی مازندران مانند کدیرسر در کجور، چهارکد عباس‌آباد، رامسر و پاچی در سنگده ساری را دربرگرفته است.
آتش‌سوزی روزهای گذشته در گستره‌های جنگلی چهارکد عباس‌آباد ۲۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی را به کام خود کشید.
تنها در دو روز شش نقطه جنگلی مازندران از باختر تا خاور استان طعمه‌ی آتش شد و بیش از ۳۰ هکتار از دست‌نخورده‌ترین (:بکرترین) عرصه‌های طبیعی خاکستر شد.
آتش جنگل اژدلم صفارود رامسر را هم درنوردید و اگر چه سطح آن محدود و اندک بود اما این حادثه نیز به هزار مترمربع از جنگل منطقه آسیب زد.

اگرچه آتش‌سوزی پدیده‌ای طبیعی و ناگریز است که گاه به شوندهای طبیعی و گاه در پی بی‌احتیاطی یا حتی به‌گونه‌ی عمدی در گستره‌های جنگلی رخ می‌دهد ولی سخت‌گذربودن برخی گستره‌های گرفتار آتش و نبود امکانات و نیروی بایسته برای خاموش‌کردن آتش به گسترش و ادامه‌دار بودن این پدیده و آسیب‌های چشم‌گیر به جنگل‌ها و منابع طبیعی می‌انجامد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09