لوگو امرداد

آیین واج‌یشت در تهران با هم‌آوایی بانوی تازه موبد برگزار شد

انوشه باستانی، نوه‌ی موبد فرهیخته زنده‌یاد موبد رستم شهزادی، در جامه سپید موبدی اوستاخوانی آیین واج‌یشت چهره‌ی میدیاریم‌گاه را هم‌آوا شد.

آیین واج یشت چهره میدیاریم گاه از نیمه‌شب شنبه با یسناخوانی موبدان کورش بلندی و پدرام سروش‌پور آغاز شد و در نخستین ساعات بامداد شنبه دهم دی‌ماه 1401 با جَشَن‌خوانی موبدان در آتشکده تهران، همکیشان به پیشواز گهنبار رفتند.

موبد پدرام سروش‌پور پیش از آغاز گهنبار در خجسته روز مهر ایزد از پیوستن دو تن از بانوان زرتشتی به جرگه موبدان خبر داد. هموند انجمن موبدان تهران در سخنان کوتاهی به نقش موبدان در پاسداری از دین بهی و به ویژه نگهداری دست‌نوشته‌ها و کتب دینی در دوره‌های سخت گذشته اشاره کرد و در ادامه با تاکید به همازوری و نزدیکی موبدان و بهدینان و یادآوری این نکته که نه در گات‌ها و حتا اوستا واژه موبد به کار نرفته است و فرقی در این باره میان بهدینان وجود ندارد، رمز پایداری جامعه زرتشتی را همازوری بهدینان و موبدان به ویژه در دوره‌های سخت تاریخی دانست.

ایشان در ادامه با معرفی انوشه باستانی نوه موبد رستم شهزادی و هموند هیات‌مدیره‌ی انجمن موبدان تهران، موفقیت در گذراندن دوره موبدی انجمن موبدان تهران را در این روز فرخنده به ایشان و خانواده شادباش گفت. در ادامه نیز یادی شد از موبد رستم شهزادی و نقشی که ایشان در روشنگری بهدینان و تازه‌گردانیدن دین بهی داشتند. همچنین از بانو مهرانگیز شهزادی دختر موبد شهزادی به عنوان فرد پشتیبان در به نتیجه رسیدن نخستن دوره موبدی بانوان زرتشتی، سپاسگزاری کرد. در ادامه مهرانگیز شهزادی نیز با بازگویی بخشی از تاریخ زرتشتیان به کوچ زرتشتیان به هند و دور افتادن آنان از آیین‌ها و دانش دینی اشاره کرد که در آن دوران با وجود مشکلات زیاد سفر، موبدان ایرانی کمک ارزشمندی به پارسیان هند در بازآموزی آیین‌ها و دانش دین داشتند و سال‌ها بعد این پارسیان بودند که در دوره‌های سخت زرتشتیان در ایران به کمک ایشان شتافته اینچنین تا به امروز دین بهی پاسداری شده است. ایشان همچنین حضور بیشتر جوانان در لباس موبدی و به ویژه نگاه علمی و دانشی موبدان امروز را نقطه مثبت و باارزشی دانست که باید بیشتر به آن پرداخت و این رویه ادامه پیدا کند چرا که امروز دیگر دنیا، دنیای آگاهی و دانش است و دین هم باقی نمی‎ماند مگر در راه آگاهی و به صورت علمی. ایشان همچنین به نقش و جایگاه زنان به ویژه در ایران امروز تاکید کرد و از بانوان زرتشتی خواست که بیش از گذشته به خرافه‌زدایی از دین و پررنگ کردن ارزش‌ها و زیبایی‌های دین توجه داشته باشند.

سپس انوشه باستانی نوه موبد رستم شهزادی، با بیان این نکته که برابری زن و مرد به روشنی در آموزه‌های اشو زرتشت دیده می‌شود، والاترین هدف خود در پذیرش این مسوولیت را پاسداشت آیین نیاکانی و خدمت به جامعه گفت و از موبدان و کسانی که در یادگیری آموزه‌های دینی او را یاری کردند سپاسگزاری کرد. وی مرور دست‌نوشته‌ها و حضور معنوی پدربزرگش را بزرگترین یاریگر در به نتیجه رسیدن این راه دانست و از اینکه در این روز فرخنده روز مهر از ماه دی و اورمزد به جرگه موبدان پیوسته ابراز خشنودی کرد.

در ادامه همکیشان در پذیرایی صبحانه‌ای که به میزبانی خانواده روانشاد موبد اردشیر مانکچیان و همسرشان بانو سرخابی به یاد روانشادان تدارک دیده شده بود شرکت کردند.

0 10

آتشکده تهران

1 43

2 41

تصویر زنده یاد موبد موبدان رستم شهزادی

3 45

موبد انوشه باستانی، نوه موبد موبدان رستم شهزادی و مادر وی مهرانگیز شهزادی

4 42

موبدان از راست: کورش بلندی و پدرام سروش پور

5 39

6 36

7 37

8 37

47

معرفی موبد انوشه باستانی از سوی موبد پدرام سروش پور

45

12 29

13 28

10 30

موبدان از راست: رشید خورشیدیان، هرمز خسرویانی، انوشه باستانی، فرزاد لهراسبی، پدرام سروش‌پور

11 35

47 1

موبد انوشه باستانی

15 27

16 19

17 22

چهره راست: افشین نمیرانیان فرنشین انجمن زرتشیان تهران

19 20

21 17

20 20

22 16

23 14

48

25 15

26 13

27 11

28 11

29 12

مهرانگیز شهزادی فرزند موبد موبدان رستم شهزادی

30 13

موبد انوشه باستانی، نوه موبد موبدان رستم شهزادی

31 12

32 9

33 11

35 9

شربت گیاه هوم

39 4

36 8

دهش صبحانه و لرک از سوی خانواده روانشاد موبد اردشیر منکچیان فرزند مانکچی و مروارید، بانو سرخابی فرزند بهرام و راحت

46

38 2

40 4

فرتور از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

7 پاسخ

  1. با تبریک و تهنیت به تازه موبد انوشه باستانی، خاندان شهزادی، و زرتشتیان ایران و جهان. ورود شایسته موبد باستانی به جرگه موبدی بسیار به جا و فرخنده است. امید که همچون برادر در کالیفرنیا و اجداد خود، سالها به جامعه زرتشتی خدمت کند.
    سنت جامعه است که تازه موبد در جشن عمومی و بزرگ به جامعه معرفی میشود. خوب است زمانی که شرایط اقتصادی و اجتماعی بهتر شود، برای این تازه موبد که شرط موبدی از طریق پدربزرگ مادری را دارد، این جشن همگانی برگزار شود.

    1. جناب سپهری
      اگر اشتباه نکنم انجمن موبدان تصویب کرده که پس از دو نسل موبدیاری می‌شود موبد شد؟

  2. درود و شادباش فراوان
    یک سوال داشتم امکانش هست این دوره های آموزشی موبدیاری اعلام شود که سایر علاقه مندان و البته شایسته هم در آن شرکت نمایند

  3. خجسته باد این رویداد فرخنده – و یه امید پیروزی و بهروزی این موبد گرامی در جایگاه موبدی

  4. بسیار عالی و تبریک به خانم باستانی و دست آقای مهرزاد درد نکنه چه عکسهای عالی

  5. موبدی بانو انوشه باستانی عزیز را تبریک گفته.امیداست اهورامزدا پشت و پناه شما و همکیشان عزیز باشد. شاد وتندرست باشید. سپاس از شما.

  6. بادرود
    اگه امکانش باشه که در مورد آداب بیشتر توضیح داد یا لااقل به گونه ای نوشت تا غیر زرتشتیان عزیز و دوستداران فرهنگ کهن ایران زمین نیز آگاه باشند از رسوم نیک خیلی بهتر میشه .حتما هستند افراد زیادی که علاقه زیاد به رسوم نیاکان و پیشینیان خود دارند.به امید روزی که این رسوم در تقویم ملی ما ثبت گردد تا همگان اگاه گردند.باسپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-15