لوگو امرداد
موسسه پنتون برگزید:

خاک خلیج فارس؛ الهام‌بخش گزینش رنگ سال ۲۰۲۳

رنگ قرمز پرشین با الهام از خاک خلیج فارس و با نام «ویوا مگنتو» از سوی شرکت پنتون به عنوان رنگ سال ۲۰۲۳ برگزیده شده است. رنگ ویوا مگنتو رنگ سرخ قاطع اما غیرزننده است.

موسسه آمریکایی «پنتون» هر ساله از میان طراحان و برندهای معتبر لباس جهان برای انتخاب رنگی که قرار است طی سال آینده همه‌گیر شود، نظرسنجی می‌کند. امسال نیز بزرگان مد جهان بر روی رنگ «قرمز پرشین» برگرفته از خاک قرمز خلیج فارس با کد رنگ ۱۷۵۰ـ۱۸ توافق کردند (ایسنا، 12 آذرماه 1401).

hormoz red

sal

ویوا مگنتو از خانواده‌ی سایه‌های قرمز است. یکی از با ارزش‌ترین، قوی‌ترین و درخشان ترین رنگ‌های طبیعی در جهان.

ایزمن مدیر موسسه پنتون درباره‌ی گزینش این رنگ  گفت: رنگ سال آینده «قوی، بی باک و الهام‌بخش» است. وی افزود: «قرمز جدید با شادی خالص می‌تپد و تجربیات و ابراز وجود بدون محدودیت را تشویق می‌کند.»

hormoz1

 قرمز پرشین، رنگی میان آبی و قرمز و طیف گرم و سرد است که یادآور قرمزی خاک خلیج فارس است.

به گفته‌ی این کمپانی، رنگ ۲۰۲۳ ویوا مگنتو رنگی توانمند و قرمز متحرکی است که روح سرکش خود را بدون هیچ محدودیتی ابراز کرده و از هر کسی که شور زندگی و روحیه‌ای سرکش در سر دارد، استقبال می‌کند و نویددهنده‌ی آینده‌ای روشن برای جهانیان است.

بنیادگذاری موسسه پنتون

لارنس هربرت دانش‌آموخته‌ی شیمی بود تصمیم گرفت که یک سیستم برای استاندارد کردن رنگ‌ها طراحی کند. این سیستم به این شکل طراحی شده است که به هر رنگ، عددی اختصاص داده می‌شد و دیگر قضاوت متغیر مردم، باعث نمی‌شد که رنگی با رنگ دیگر اشتباه گرفته شود.

سپس لارنس شرکتی را بنیادگذاری کرد و نامش را پنتون Pantone گذاشت. پنتون به معنی «همه رنگ‌ها» است.

پنتون چگونه رنگ سال را برمی‌گزیند؟

پنتون هر ساله در همایشی رنگ سال را برمی‌گزیند و این رنگ، از سوی طراحان و صاحبان صنایع پوشاک و مد، مورد توجه قرار می‌گیرد و وارد محصولاتشان می‌شود.

البته پنتون خود دست به گزینش رنگ سال نمی‌زند و این کار را پس از نظرخواهی از طراحان دکور و مد، تولیدکنندگان صنعتی و خرده فروشان انجام می‌دهد.

اعلام رنگ سال توسط موسسه‌ی پنتون از سال ۲۰۰۰ آغاز شده است. این موسسه دوبار در سال در پایتخت‌های کشورهای اروپایی به میزبانی از نمایندگان گروه‌های استانداردهای رنگ از کشورهای گوناگون می‌پردازد. این نشست‌ها خصوصی و در اتاقی با دیوارها و وسایل با رنگ سفید مطلق برگزار می‌شود، برای این‌که هیچ رنگی وجود نداشته باشد تا ایده‌ای را تلقین کند. سپس هر کدام از این کارشناسان اشیایی که رنگ‌های الهام بخش دارند را معرفی می‌کنند. پس از گفت‌وگوها یک رنگ به عنوان رنگ سال آینده، برگزیده و از سوی موسسه پنتون اعلام می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01