لوگو امرداد

هفت رنگ‌کاری در نقاشی پشت شیشه

برپایی نمایشگاه «هفت‌رنگ‌کاری در نقاشی پشت شیشه»، افزون بر شناساندن نقاشی پشت شیشه، بهانه‌ای است برای زنده کردن کاشی‌هایی که از نگاه‌ها دور مانده و اندک اندک رو به فراموشی هستند.
نمایشگاه هفت‌ رنگ‌کاری در نقاشی پشت شیشه با باشندگی هادی سیف و دورهمی یلدایی هنرمندان نقاشی پشت شیشه در موزه نقاشی پشت شیشه همراه شد.
هادی سیف پژوهشگر هنرهای مردمی، کتاب‌های «قلمکار نقاشی»، «نقاشی قالی»، «نقش‌آفرینی روی سنگ» و «نقاشی روی چوب» را به باشندگان شناساند و از چگونگی آشنایی خود با نقاشی سخنانی بیان کرد و هم‌چنین خاطراتی از شب‌چله‌هایش در روزگار کودکیش گفت؛ سپس هنرمندان باشنده کارنامه هنری خود را بازگو کردند.
نقاشی پشت شیشه از کلاس‌های آموزشی است که بیش از پنج سال با استادی «مهرنوش بشارت» در موزه ملی ملک برپاست. در این بازه زمانی هنرجویان بسیاری آموزش دیده‌اند؛ وی برای پژوهش هنرجویان و یادگیری تکنیک‌های گوناگون و هم‌چنین ایجاد ذوق بیشتر در آنان، نمایشگاه‌هایی با موضوعات گوناگونی در موزه ملی ملک و جاهای دیگر برپا کرده‌است.
نمایشگاه «مینای هفت رنگ» موضوعی است که هنرجویان نقاشی پشت شیشه ملک، نقش‌های کار شده بر روی کاشی‌های دوران گوناگون تاریخی را با آرمان زنده کردن و شناساندن بیشتر به دوست‌داران و حتا همه‌ی مردم بر پشت شیشه کشیده‌اند.
مهرنوش بشارت دانش‌آموخته رشته هنر در دانشگاه سوربن که از سال 60 خورشیدی سرگرم آموزش در هنرهای تجسمی و صنایع دستی است؛ با آرمان زنده کردن هنر نقاشی پشت شیشه که از روزگار صفویه برای ما به یادگار مانده‌است، بیش از پنج سال در موزه ملی ملک به آموزش این هنر پرداخته است.
این استاد از کوشش‌های هنرجویانش گفت: « پیش‌تر نمایشگاه مولانا را در هنگامه بزرگداشت مولانا داشتیم، سپس نمایشگاه شاهنامه فردوسی برپا شد و اصل اثر که به یادگار مانده از «میرزا علیقلی خویی» است در گنجینه ملک نگه‌داری می‌شود به صورت چاپ سنگی کار کردیم. نمایشگاه دیگری هم به بهانه شب یلدا برگزار شد.»
وی در ادامه افزود: «هنرجویان گروه «آفرید» در تلاشی 18 ماهه، افزون بر پژوهش توانستند کاشی‌هایی که از روزگاران صفویه تا امروز در جاهای گوناگون وجود دارند ولی دور از چشم همگان است، به گونه یک مجموعه درآورده و در قالب یک نمایشگاه در برابر دید همگان قرار دهند.»
بشارت در پاسخ به پرسش «پتانسیل هنرآفرینی بر روی نقاشی پشت شیشه تا چه اندازه است» گفت: «درسته که بخشی از کارکرد نقاشی پشت شیشه، همین تابلوهایی است که به دست هنرمندان آفریده شده و بر روی دیوارها جای می‌گیرد، بزرگترین و ارزشمندترین کاربرد نقاشی شیشه در مهرازی‌های (:معماری) بناها، ظروف، سقف‌ها، میزها، چلچراغ‌ها، نورتاب‌ها (:آباژور) و حتا بالای شومینه‌ها است.»
وی در ادامه از ناشناخته بودن این هنر در بین مردم گفت: «شوربختانه این هنر در بین مردم به درستی شناخته شده نیست که بسیاری آن را نقاشی «ویترای» می‌شناسند در حالی‌که نقاشی ویترای برجسته است و روی شیشه کار می‌شود ولی نقاشی پشت شیشه با رنگ روغن در پشت شیشه به گونه وارون از جز به کل کشیده و رنگ می‌شود. به‌همین‌روی ما بایستی برای شناخته شدن بیشتر این هنر ایرانیِ رو به فراموشی در بین همگان، نمایشگاه‌های گوناگونی را برپا کنیم و رسانه‌ها نیزدر این میان می‌توانند ما را بسیار یاری رسانند.»
استاد نقاشی پشت شیشه در ادامه با توضیحات بیشتری نشان داد که این هنر هزینه بالایی ندارد: «هر کار هنری یا هر کاری که در رده کارآفرینی باشد، در آغاز نیاز به موادی دارد که بایستی برای آن هزینه شود. در نقاشی پشت شیشه نیز بایستی رنگ‌هایی با پایه‌های روغنی، آبی یا گیاهی تهیه شود که در زمان درازی برای رنگ کردن شیشه به کار برده می‌شود و تفاوت چندانی در هزینه با نقاشی روی بوم یا کاغذ ندارد.
هنرجو هنگامی که توانایی بایسته را در همه نکات آفرینش یک اثر هنری به دست آورد، می‌تواند یک اثر بسیار ارزشمند با هنر ایرانی پدید آورد. مردم با شیشه حس نزدیکتری دارند و از لحاظ روحی با دیدن نقاشی پشت احساس آرامش بیشتری را می‌کنند.»
مهرنوش بشارت در پایان سخنانش از نمایشگاه برپاشده در موزه ملی ملک گفت: «در این نمایشگاه 12 تن از هنرجویان «آفرید» شرکت کرده اند و ما کاشی‌های دوران گوناگون از صفویه تا روزگار امروز که شامل کاشی‌های مسجدها، بقعه‌ها، حتا کاخ گلستان، موزه مقدم، مسجد جامع یزد، مسجدگوهرشاد در مشهد را گردآوری کردیم و در درازای 18 ماه با گزینش آثار و رعایت نکته به نکته کاشی‌ها بر پشت شیشه پیاده شد و هم‌چنین با توجه به خط به خط امانت بایسته را انجام دادیم و کوشش شد رنگ‌های به کار رفته نیز گیاهی باشد.
نمایشگاه «هفت‌رنگ‌کاری در نقاشی پشت شیشه» تا 5 دی‌ماه 98 در موزه نقاشی پشت شیشه برپاست و دوست‌داران می‌توانند هر روز  از ساعت 9 تا 18 برای بازدید آثار به‌نمایش گذاشته شده به خیابان سعدی (ایستگاه متروی دروازه دولت)، خیابان برادران قائدی (هدایت)، تقاطع خیابان نورمحمدی (تنکابن) بروند و برای هماهنگی بیشتر با شماره ۷۷۵۲ ۶۷۷۷ تماس بگیرند.

 

01

استاد بانو بشارت به همراه شاگردانش در موزه نقاشی پشت شیشه

02

آثار استاد بشارت و شاگردانش که بیانگر زنده سازی کاشی‌های گوناگون است

03

05

رونمایی از کتاب‌های استاد هادی سیف و دورهمی هنرمندان در کنار آثار به نمایش در آمده

04

باشندگی هنرمندان گوناگون در این نمایشگاه و دوره‌همی هنرمندان

06

استاد سیف در حالی‌که خاطرات دوران کودکی خود را مرور می‌کرد به شناساندن کتاب‌هایش نیز پرداخت

08

09

10

11

 07

12

13

آینه‌ای که با هنر نقاشی پشت آینه آراسته شده‌است

14

15

16

17

18

19

21

23

2977

فرتور از مارال آریایی است

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. یه روز منم نقشی میشم روو دیوار
    میخندم و دوستا کنن زار و زار
    ما که ندیده ، دیده مون قشنگی
    بهتره زودتر ، بکنیم الفرار …
    .
    امروز از کنار موزه ی شهید چمران رد شدم و
    یاد گزارش مشترکی که دراون روز سرد تهیه کردیم افتادم.
    گاهی سختی های گذشته هم خاطراتشون زیباست.
    قلمت همواره جاوید
    بیاد روزهای خوش گذشته ??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06