لوگو امرداد
با برگزاری مراسم شب چله

شبی به یادماندنی در شیراز رقم خورد

زرتشتیان شیراز به سان‌ِ همه‌ ساله شب چله را در تالار روانشاد یزدانی گردهم آمدند.
ویژه‌ برنامه‌ی جشن چله 28 آذرماه 1398 خورشیدی در تالار روانشاد یزدانی شیراز برگزار شد. در آغاز باشندگان با دست‌هایی برافراشته، پیمان گشتاسبی و شنایا فلاحتی را در خواندن بندی از گات‌ها، سخنان اندیشه‌‌برانگیز اشوزرتشت، همراهی کردند. در ادامه باشندگان هم آوا چند موسیقی خاطره‌انگیز و قدیمی را خواندند تا خاطرات گذشته در ذهن‌هایشان مرور شود. شهرام پوردهی، مجری برنامه، در بخش‌های گوناگون، اجرای چند مسابقه‌ی شاد را بر دوش داشت. در نخستین مسابقه، سه گروه دونفره به ادا بازی (:پانتومیم) پرداختند که در نهایت تیم دونفره نیما شهریاری و شیرین هرمزدزاده از یزد گروه برتر شد، مسابقه‌ای که لحظاتی شاد را برای باشندگان به ارمغان آورد.
پس از آن نوبت به سه کودک باشنده در تالار رسید تا در رقابت سرعت در پوشیدن لباس شرکت کنند که در این مسابقه آرامیس کاویانی بیشترین تعداد لباس را به تن کرد. این بخش با تشویق و همراهی باشندگان، شور و هیجان ویژه‌ای به برنامه بخشید.
سپس از باشندگان با آش شولی (یکی از غذاهای دلخواه مردمان یزد که سبزی ویژه‌ی این آش، اسفناج، شوید و برگ چغندر، چغندر، نعناع خشک و سرکه از مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده این آش سنتی است) و چای و نبات پذیرایی شد. همچنین هم زمان باشندگان فال‌های حافظ خود را که نیت می‌کردند از دستان اشکان اردشیریان می‌گرفتند، پوشیدن لباسی سنتی و طراحی چهره‌ی وی سبب شد تا باشندگان یکی پس از دیگری و حتی به گونه‌ی گروهی با وی فرتور یادگاری بگیرند.
در دومین بخش از مسابقه‌ی شب چله‌ی امسال، نخست نوجوانان به مسابقه‌ی توصیف اجسام و انجام حرکت‌های وارونه پرداختند، سپس سه گروهِ دو نفره به حرکت‌های موزون به تقلید از تصویر پرداختند که به رای بیشینه‌ی سه گروه شرکت‌کننده، سپند ایزدی و سپهر فرودی به عنوان گروه برتر برگزیده شدند. پذیرایی شام پایان بخش برنامه ها بود، گرفتن فرتور یادگاری با سفره (دکور) و دید و بازدید و مرور خاطرات تا نیمه شب ادامه داشت. آیین شب چله‌ 18 سال است که به کوشش کمیسیون ورزش انجمن زرتشتیان شیراز در تالار روانشاد یزدانی مجموعه‌ی دینی، فرهنگی، ورزشی زرتشتیان این شهر برگزار می‌شود. هماهنگ‌کنندگی برنامه‌ی امسال را پرنیان کوکلری و پگاه شهریاری عهده‌دار بودند.
گوشه و کنار برنامه
– امسال برای دومین سال پیاپی جایگاهی برای خردسالان و کودکان پیش‌بینی شده بود، تا با امکانات در اختیار از جمله کاغذهای رنگی، چسب، مداد رنگی و در زمان برنامه مشغول باشند و کارهای دستی خود را که صورتک‌های هندوانه‌ای شکل بود را در میانه‌ی جشن به نمایش بگذارند و با آنها فرتور یادگاری بگیرند. هدایت کودکان را آرمه‌ئیتی کاویانی به صورتی خودجوش بر دوش گرفت.
– شمار باشندگان در این برنامه به گونه‌ای بود که یکی از شلوغ‌ترین شب چله‌های چند سال اخیر شیراز را رقم زد.

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

فرتورها از مهتاب گشتاسبی است.

4090

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

7 پاسخ

  1. خوشا به حال شیرازی ها، هوای خوب، جمع همدل و خوب، ممنون از گزارش کامل و عکس های زیباتون

  2. سال هاست اینور دنیا در جهت حفظ سنت هایمان در غربت جشن شب چله می گیریم. ولی در پس این جشن دل هایمان گرم نیست و حال و هوای ایرانمان را ندارد. فقط یک دل خوشی است که بگوییم همه چی داریم، چله داریم ولی واقعیت اینست که نداریم. خوشا به حالتان . با خواندن گزارش و عکس هایتان دلم لرزید.

  3. چهره های خندان نشان رضایت است. جای ما خالی بوده اونجا. ممنون از خانم گشتاسبی بابت عکس های زیبایشان و البته گزارش همه چی

  4. باید هم شهر گل و بلبل شیراز همه چیزش خوب باشه. همیشه شادی آفرین باشید‌ . دست مریزاد امردادی ها بابت گزارش خوبتان. لذت بردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07