لوگو امرداد
گزارش تصویری از

آوای واج‌یشت پنجمین گهنبار سال در آتشکده ورهرام یزد

زرتشتیان یزد با گردهمایی آیینی در آتشکده ورهررام آیین واج‌یشت گهنبار میدیاریم گاه، این یادگار ارزشمند نیاکان را پاس داشتند.

از پاسی پس از نیمه شب، پیش از آغاز چهره‌ی میدیاریم گاه  گهنبار، موبدان مهربان پولادی و مهراب وحیدی، نمایندگان انجمن موبدان تهران در مکان سپندینه‌ی یشت‌خانه‌ی آتشکده ورهرام یزد به سرایش «یسنا» پرداختند. سپیده‌دم از ساعت 6 بامداد، زرتشتیان یزد هم‌آوا با موبدان رستم کاووسیان‌زاده، بهروز نجمی‌زاده، کامران لریان و بمان کیانی آیین گهنبارخوانی را آغاز کردند. بهدینان بسته‌کُشتی برای به جا آوردن آیین نو کردن کشتی به پا ایستادند و هماهنگ با موبدان رو به سوی روشنایی هم آوا اوستای کُشتی را خواندند. سخنرانی موبد مهربان پولادی، جانشین فرنشین انجمن موبدان تهران پایان‌بخش آیین بود. دهشمند فرزاد شهریاری‌فر با فراهم کردن ناشتایی از بهدینان پذیرایی کرد.

واج‌یشت گهنبار یکی از کهن‌ترین آیین‌های کیش زرتشتی است که در درازای تاریخ در برخی شهرهای زرتشتی‌نشین برگزار می‌شود. سرایش «یسنا» با خط دین دبیره، که گات‌ها کتاب آسمانی زرتشتیان را در دل خود دارد و انجام آیین‌های یزشن‌خوانی ویژه‌ی آن، یکی از بزرگترین راز نگاهبانی از کتاب و آیین‌های زرتشتیان است.

والاترین آرمان از برگزاری این آیین‌ها، فرهنگی است به نام فرهنگ همازوری که مهمترین عامل برای پایداری و پویایی یک هازمان به شمار می‌رود. گهنبارها در کنار بار دینی خود، با برگزاری نیایش همگانی، شادی، داد و دهش و مهم‌تر از همه با ایجاد همازوری در هازمان به یکی از ارکان مهم همبستگی هازمان زرتشتی درآمده است.

گزارش تصویری از آیین واج‌یشت آتشکده‌ی ورهرام یزد، روز سه‌شنبه 10 دی‌ماه 1398 خورشیدی  را در ادامه می‌بینید:

موبدان رستم کاووسیان‌زاده، بهروز نجمی‌زاده، کامران لریان و بمان کیانی اوستاخوانی آیین گهنبار را ادا کردند

موبدان رستم کاووسیان‌زاده، بهروز نجمی‌زاده، کامران لریان و بمان کیانی اوستاخوانی آیین گهنبار را ادا کردند

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

شربت گیاه هوم که موبدان یسناخوان از کوبیدن و نرم کردن ساقه‌های گیاه هوم آماده کرده‌اند به بهدینان باشنده در آیین واج‌یشت می‌دهند تا بیاشامند

شربت گیاه هوم که موبدان یسناخوان از کوبیدن و نرم کردن ساقه‌های گیاه هوم آماده کرده‌اند به بهدینان باشنده در آیین واج‌یشت می‌دهند تا بیاشامند

29

30

31

32

33

فرتورها از کوشا جمشیدی کلانتری است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. شركت در اين مراسم در صبحگاه انرژي فراواني به انسان ميدهد، حس و حال خاصي دارد كه به همه همكيشان توصيه به شركت در اين مراسم را دارم. سپاس از همه دستاندركاران و دهشمندان اين مراسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30