لوگو امرداد

برپایی آیین گهنبار در تفت به فرخندگی زادروز اَشو زرتشت

انجمن زرتشتیان تفت و توابع یزد با برگزاری آیین گهنبارخوانی، فرخنده زادروز و پیامبری اَشو زرتشت را گرامی داشت.

آیین گهنبار توجی در روز خورداد و ماه فروردین گاهشماری زرتشتی، یکشنبه ششم فروردین‌ماه 1402 خورشیدی از ساعت 11 تا 13 در تالار رامش محله باغ خندان شهرستان تفت برگزار شد. خویشکاری اوستاخوانی را موبدان رستم کاووسیان‌زاده و اردشیر فرهی به جا آوردند. آیین گرامیداشت با سخنرانی دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی ادامه یافت. در پایان میهمانان با ناهار و لُرک پذیرایی شدند.

روز ششم از فروردین خورداد امشاسپند در گاهشماری زرتشتی، این روز اشو زرتشت، پیامبر ایرانی، زاده شده و در سی سالگی در چنین روز به پیامبری برگزیده شده است. اشويی به‌ چم پاكی در انديشه و گفتار و كردار نیک است و اشو دربرگیرنده فروزه‌های راست‌گويی و درست‌كرداری و نیکویی. از این‌رو به زرتشت بزرگ ایرانی می‌گویند: «اشو زرتشت».
گهنبار، آیین و جشنی است که از دیرباز در پهنه‌ی ایران فرهنگی، به‌پا داشته می‌شده، جشنی که نخستین بن‌پایه و مایه‌ی آن گردهمایی، نیایش پروردگار، هم‌افزایی و همازوری است. واژه‌ی گهنبار جشن سالیانه یا فصلی است که در ستایش از شش مرحله‌ی آفرینش در شش هنگامه‌ی (چَهره) سال برگزار می‌شود. گهنباری را که خارج از این شش چهره خوانده شود، گهنبار توجی گو‌یند.photo 2023 03 27 photo 2023 03 2 photo 20

فرتور رسیده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09