لوگو امرداد
گزارش تصویری

آیین جَشَن‌خوانی گشایش مرکز سالمندان پرورش در یزد

«مرکز جهاندیدگان پرورش» نخستین خانه حمایتی توانبخشی شبانه‌روزی ویژه‌ی سالمندان زرتشتی در استان یزد، با برگزاری آیین جشن‌خوانی، 11 امردادماه 1402 گشایش یافت.

پسین‌هنگام چهارشنبه 11 امردادماه، آیین جشن‌خوانی به مناسبت پایان‌رسیدن ساخت و تجهیز مرکز سالمندان پرورش و دریافت پروانه فعالیت برگزار شد. موبدان دکتر مهربان پولادی و پرویز مالی آیین جَشَن‌خوانی را به جا آوردند. سالمندان شایسته بهترین امکانات هستند، سال 1399 خورشیدی در راستای برآورد نیاز هازمان زرتشتی در یزد، به انجمن زرتشتیان رحمت‌آباد یزد پیشنهاد شد که پذیرشگاه دکتر بهرام پرورش را به سرای سالمندان برای اقامت شبانه‌روزی این گروه آسیب‌پذیر، تغییر کاربری دهد و برای اداره‌ی آن به شیوه‌ی هیات امنایی، افرادی برگزیده شوند. گروهی از کنشگران به نام‌های دکتر خدامراد جمشیدی، مهندس پرویز سهیل، دکتر اسفندیار اختیاری، شاهرخ باستانی (مدیر موسسه‌ی پوروچیستا)، شاهرخ نجاری، سهراب فیروزفرد، سهراب خسرویانی (فرنشین انجمن زرتشتیان رحمت‌آباد) و رستم فرخنده به عنوان هیات امنای این پروژه برای هم‌اندیشی گردهم آمدند و کار آغاز شد.  نام «مرکز سالمندان پرورش» پیشنهاد هیات‌امنای این مرکز برای ماندگاری نام نیک شادروان دکتر بهرام پرورش بود که مورد تایید سازمان بهزیستی شهرستان یزد قرار گرفت. مرکز پرورش برپایه‌ی آیین‌نامه‌ی خانه‌های کوچک حمایتی توان‌بخشی سالمندان، آماده‌ی بهره‌برداری است. گنجایش آن برای پذیرش 20 سالمند است که در دو بخش راه‌اندازی خواهد شد. هم‌اکنون پروانه بهره‌برداری با گنجایش 10 سالمند صادر شده است. در پروانه فعالیت مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان جهاندیدگان پرورش، خرمن خسرویانی، کارشناس پرستاری به‌عنوان مسوول فنی شبانه‌روزی معرفی شده است. ادامه‌ی راه به موسسه خیریه‌ی مهرآوران یسنا  کویر یزد سپرده شده است. شاهرخ باستانی به نمایندگی از این موسسه، که مجری و ادامه‌دهنده‌ی راه هیات‌امنای این مرکز است، گزارش از روند اجرای پروژه راه‌اندازی مرکز شبانه‌روزی حمایتی سالمندان ارایه کرد و در بخشی از سخنان گفت چگونگی پذیرش سالمندان به زودی آگاهی‌رسانی می‌شود، وی در ادامه افزود این مرکز دارای اساسنامه‌ای با اهداف تعریف‌شده است. پذیرش سالمند می‌بایست برپایه‌ی اساسنامه و اهداف آن، انجام شود. در اساسنامه آمده است سالمند وابسته به تخت قابل پذیرش در این مرکز نخواهد بود چون این مرکز به عنوان یک مرکز حمایتی نامیده می‌شود. گروهی از همکیشان هم پرسیدند معنای حمایتی چیست؟ آیا از نظر بودجه حمایت می‌کنید که باید در پاسخ گفت خیر. از آن‌جایی که هیچگونه وجهی از سازمان بهزیستی دریافت نمی‌شود و این مرکز خودگردان است افرادی که پذیرش می‌شوند می‌بایست هزینه‌ی مصوب را پرداخت کنند. چنانچه سالمندانی که در مدت اقامت در این مرکز مشکل خاصی پیدا کردند که نیاز به مراقبت شبانه‌روزی داشت، به صلاح‌دید خانواده است که در سرای سالمندان یزد و یا در تهران بستری شود. پشتیبان درمانی این مرکز سرای سالمندان تفت است. با رایزنی که با آقای قربانی، مدیر سرای سالمندان تفت، انجام شده می‌توان سالمند را به آنجا ارجاع داد و با همکاری ایشان بستری کرد. تاکنون برای سالمندان نیاز به بستری، همین رویه انجام شده است. ادامه سخنرانی شاهرخ باستانی و دیگر سخنرانان: مهنام خسرویانی، جانشین فرنشین انجمن زرتشتیان رحمت‌آباد به نمایندگی از فرنشین این انجمن، رستم فرخنده، هموند هیات‌امنای مرکز سالمندان پرورش، و اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس و از هموندان هیات‌امنای مرکز سالمندان را در گزارش تکمیلی از تارنمای امرداد بخوانید.

1 1 2 1 3 1 4 1 5 1 6 1 7 1 8 1 9 1 10 1 11 1 12 1 13 1 14 1 15 1 16 1 17 1 18 19 1 20 1 21 1 22 23 24 25 1 26 27 28 29 30 31 32

فرتور از فیروزه منوچهری است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-19