لوگو امرداد

دکتر ماه‌بانو تاتا، مادر علم آمار ایران درگذشت

mahدکتر ماه‌بانو تاتا، پایه‌گذار علم آمار ایران، بانوی فرهیخته و نیک‌اندیش زرتشتی پس از یک دوره‌ی بیماری 15 امردادماه در کرمان دیده فروبست.

شادروان دکتر ماه‌بانو تاتا از استادان پرافتخار و چهره‌های درخشان رشته آمار در کشور بود که به گسترش علم آمار و پرورش متخصصان کوشید. او را مادر علم آمار ایران می‌نامند. زندهیاد تاتا عاشقانه ایران را دوست داشت. آیین خاکسپاری انوشه‌روان دکتر ماه‌بانو تاتا، سه‌شنبه ۱۷ امردادماه 1402 خورشیدی ساعت 9 بامداد با حرکت از آتشکده به سوی آرامگاه زرتشتیان کرمان برگزار می‌شود.

استاد ماه‌بانو تاتا در 26 آوریل 1942 ( 6 اردیبهشت 1321) در بمبئی هندوستان پا به عرصه‌ی زندگی گذاشت. پس از آن که تحصیلات خود را مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه محل زادگاهش به پایان رساند، وارد دانشگاه پردو در آمریکا شد و در سال 1967 به دریافت درجه‌ی دکترا در رشته‌ی آمار نایل شد. علی‌رغم موفقیت‌های علمی بی شمار و موقعیت‌های اجتماعی عالی‌ای که در آمریکا داشت، تنها 5 سال به تدریس در دانشگاه ایالتی میشیگان پرداخت. دکتر تاتا نزد عموی بزرگتر می‌رفت تا عمو شاهنامه و شعر فارسی بخواند. انگار ایران برای او ناآشنا نبود. آنگاه عشق به ایران و مردمان ایران‌زمین، او را مشتاقانه روانه‌ی ایران ساخت. از سال 1351 به مدت دو سال در دانشگاه صنعتی شریف به تدریس در رشته‌ی آمار پرداخت. سپس، در یک دوره‌ی 16 ساله، به آموزش دانشجویان و بنیان‌گذاری رشته‌ی آمار در موسسه‌ی آموزش و آمار و انفورماتیک، مدرسه‌ی عالی برنامه‌ریزی و کاربرد کامپیوتر، دانشگاه آزاد ایران، و دانشگاه علامه طباطبایی مشغول شد.
دلبستگی و پایبندی به همکیشان زرتشتی‌اش او را در سال 1368 راهی کرمان کرد و از همان سال در بخش آمار دانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه شهید باهنر کرمان به خدمات علمی پرداخت و با پذیرش بار سنگین مسوولیت بخش آمار در سال‌های پیوسته و با تربیت دانشجویان بی‌شمار در مقاطع مختلف رشته‌ی آمار، خدمات خویش به دانش، فرهنگ و هنر ایران زمین را جاودانه ساخته است.
عضویت این بانوی فرهیخته استاد پیشکسوت گروه آمار دانشگاه شهید باهنر کرمان در مجامع علمی تاثیرگذاری همچون «انستیتو بین المللی آمار»، «جامعه‌ی ریاضی‌دانان ایران، و «جامعه‌ی آماردانان ایران» از افتخارات اوست. خدمات وی به دانش نوپای آمار در ایران به اندازه‌ای است که به او فرنام (:لقب) «مادر آمار ایران» را داده‌اند.

جایزه‌ی «دکتر تاتا» پیشکش به بانوان علم آمار
پایگاه خبری فردای‌کرمان در گزارشی با عنوان سفر ابدی بانوی آمار، ماه‌بانو تاتا درگذشت، از تخصیص جایزه‌ای به نام «دکتر تاتا» خبر داد و نوشت: دکتر تاتا مهرماه سال گذشته یک واحد آپارتمان خود در تهران را به انجمن آمار ایران و بخش آمار دانشگاه باهنر اهدا کرد. این ملک در مسیر تامین اعتبارات جایزه‌ی «دکتر تاتا» به بانوان استاد و دانش‌آموختگان جوان فعال در زمینه‌ی گسترش آموزش آمار، ترویج پژوهش آمار و … تعلق می‌گیرد، هزینه خواهد شد. نخستین نوبت این جایزه شهریورماه امسال برگزار می‌شود.

پیام آرامش‌باد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران

photo 2023 08 07 19 41 31

با نهایت تاسف و تاثر درگذشت استاد گرانقدر سرکار خانم دکتر ماه‌بانو تاتا، مادر علم آمار ایران و عضو پیشکسوت دانشگاه شهید باهنر کرمان، به جامعه علمی آمار و ریاضی کشور تسلیت می‌گوییم. بدون‌شک خدمات ارزنده ایشان در جهت آموزش و پرورش دانشجویان هرگز فراموش نخواهد شد.از خداوند متعال برای ایشان رحمت و برای بازماندگان صبر جمیل آرزومندیم. کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران

«امرداد» درگذشت انوشه‌روان دکتر ماه‌بانو تاتا، چهره برگزیده جامعه علمی ایران و به‌ویژه زرتشتیان را آرامش‌باد می‌گوید. روانش به جای نیکان و نیک کرداران باد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. روانش شاد
    بنده از شاگردان درس آمار ۱ و ۲ ایشان بودم . زنده یاد تاتا بسیار صمیمی و با محبت بود. استاد مسلم آمار و استاد اخلاق و تواضع
    روحش شاد.
    شیراز
    دکتر محسن کمالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-23