لوگو امرداد

جشن شهریورگان با نکوداشت جایگاه پدر در شیراز برگزار شد

جشن شهریورگان و روز پدر در تالار روانشاد یزدانی مجموعه‌ی دینی، فرهنگی و ورزشی زرتشتیان شیراز برگزار شد.
دوشنبه 30 امردادماه 1402 خورشیدی برابر با روز شهریور از ماه شهریور، جشن شهریورگان که چند سالی است از سوی انجمن موبدان به‌عنوان روز پدر نامگذاری شده است، از ساعت 18 و 30 دقیقه آغاز شد.
نخست اوستای تندرستی با خویشکاری موبدیار رستم خسرویانی خوانده شد. پس از اعلام برنامه‌ها از سوی آرمه‌ئیتی کاویانی مجری برنامه، خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز، همراه با سپاسگزاری از باشندگان، ابراز امیدواری کرد مراسم با باشندگی بیشینه‌ی همکیشان برگزار شود. وی با اشاره به نقش پدر در خانواده‌ها، از روانشاد افلاتون سهرابی به عنوان پدر هازمان زرتشتی شیراز و دیگر پدران آسمانی به نیکی یاد کرد. قدس با اشاره به باشندگی پرشور شرکت‌کنندگان شیرازی در جام جان‌باختگان و همچنین استقبال نونهالان از همایش اوستاخوانی مانتره، نگاه ویژه‌تر کمیسیون دینی، انجمن زرتشتیان شیراز و خانواده‌ها به رده سنی نوجوان و بزرگسال را در این زمینه خواستار شد. وی در پایان سخنانش از کمیسیون دینی انجمن زرتشتیان شیراز بابت اجرای جشن شهریورگان سپاسگزاری کرد.
سپس راتا پوردهی به اجرای دو شعر در وصف پدر پرداخت و آرامیس کاویانی نیز یکی از شعرهای ماندگار را با آوایی خوش به پدرش پیشکش کرد. در ادامه مهتاب گشتاسبی شعری در وصف پدر را از سروده‌های مهوش نامداریان خواند. بخش پایانی برنامه‌ها نیز مسابقه‌ای شاد بود که از سوی شبنم پوردهی به اجرا درآمد، در این مسابقه سه زوج شرکت داشتند و با اجرای بخش‌های مختلف مسابقه، لحظاتی شاد را برای باشندگان رقم زدند. باشندگان نیز چندین شعر ماندگار و خاطره‌انگیز را هم‌خوانی کردند.
با پایان برنامه‌ها، پدران باشنده در مراسم فرتور یادگاری گرفتند و از باشندگان با شام و شیرینی پذیرایی شد. هماهنگی این مراسم را ناهید فلفلی بردوش داشت.
جشن شهریورگان، شهریور روز از شهریور ماه که روز سی‌ام امردادماه است و به نام امشاسپند توانای خْـشَـتْـرَه ‌وَئیریَـه به معنی شهریاری آرمانی و شایسته می‌باشد. شهریور، چهارمین فروزه اهورامزدا بوده که در نهاد یکایک انسان‌ها به امانت گذاشته و نماد پادشاهی آسمانی و فر خدایی است.
خْـشَـتْـرَه ‌وَئیریَـه نماد توانایی، نیرومندی و دستگیری از بینوایان, خدمت به دیگران، شجاعت، دلاوری و خویشتن‌داری است. زرتشتیان در گذشته‌های دور در چنین روزی جشن شهریورگان را برای گرامیداشت جایگاه پدر جشن می‌گرفتند و همه شاد بودند.

1 44 2 28 3 24 4 22 5 19 6 18 7 17 8 18 9 17 10 19 11 16 12 17 13 17 14 16 15 14 16 13 17 13 18 11 19 11 20 10

فرتور رسیده است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-08