لوگو امرداد
کارگردانی که دل گرو فرهنگ ایران داشت

شب منوچهر عسگری‌نسب برگزار شد

ششصدونودوششمین شب از شب‌های بخارا یکشنبه، پنجم امردادماه 1402، با نکوداشت و یادبود زنده‌یاد منوچهر عسگری‌نسب، تهیه‌کننده و کارگردان اهل کرمان که فیلم‌های مستند ماندگاری به‌ویژه در حوزه‌ی زرتشتیان از او به یادگار مانده است، برگزار شد.

دو روز پیش، از برگزاری این نشست آگاهی پیدا کردم و چون در پوستر آمده بود که قرار است فیلم «پیری سبز چک‌چکو» را نمایش دهند، خود را بایسته به شرکت در این برنامه دانستم و تا آنجا که در توانم بود دوستان و آشنایان را در جریان قرار دادم.- همچون دیگر نشست‌های شب‌های بخارا برنامه با کمترین دیرکرد (:تاخیر) آغاز شد و علی دهباشی، سردبیر مجله‌ی بخارا پس از معرفی کوتاهی از برنامه که به یادبود منوچهر عسگری نسب ترتیب داده شده بود از نخستین سخنران سید محمد بهشتی، درخواست کرد تا درباره ی زنده‌یاد عسگری‌نسب سخن بگوید. به روال دیگر آیین‌های یادبود دوستان و نزدیکان آن زنده‌یاد به بیان خاطرات خود با روانشاد پرداختند و هر کدام گوشه‌ای از ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری او را یادآوری کردند. میان هریک از سخنرانی‌ها، بخش‌هایی از فیلم‌ها و پشت‌صحنه‌های موجود از منوچهر عسگری‌نسب را پخش شد.  ساعت ۶:۴۵ پس از سخنرانی احساسی واپسین سخنران آقای شاهپور پورامین نوبت به پخش فیلم « پیری سوز چک چکو ». رسید فیلمی سیاه و سفید با نریشن انگلیسی و کیفیتی درخور پذیرش برای زمان خودش.

نکاتی که در این برنامه بیش‌ترین توجه من را جلب کرد:

۱) تعهد برنامه‌ریز به آغاز برنامه در زمان تعیین شده.

۲) دل‌بستگی منوچهر عسگری‌نسب کرمانی‌زاده به موضوعات مربوط به زرتشتیان. چون یکی دیگر از فیلم‌هایی که در این برنامه گوشه‌هایی از آن پخش شد، فیلم جشن سده بود. فیلمی که جوایز پرشماری را برای این کارگردان به ارمغان آورده بود.

۳)  استفاده بهینه از ابزار تصویر برای ثبت یک رخداد مهم برای بخشی از افراد و انتقال بخشی از اطلاعات به نسل‌های پس از خود.

به شوند به درازاکشیده‌شدن برنامه، فیلم «تخت سلیمان» امکان پخش نیافت که می‌توان با هماهنگی با مجله بخارا در صورت امکان و در فرصتی دیگر آن را برای دوست‌داران نمایش داد.

1 48 2 32 3 27 4 25 5 22 6 21 7 20 8 21 9 20 10 22

فرتور از هرمز خسرویانی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-30