لوگو امرداد

ثبت تک‌درختی به نام عباس کیارستمی

kiarostamiمستندساز ایرانی از ثبت تک‌درختی به نام عباس کیارستمی و ساخت و نصب تندیس این کارگردان در زیر تک‌درخت خبر داد.

به گزارش ایلنا، مهدی شادی‌زاده، مستندساز و عکاس، درباره‌ی ساخت تندیس عباس کیارستمی گفت: نزدیک به دو سال پیش زمانی که مستند «همراه با باد» را می‌ساختم، به این فکر افتادم تک درختی که در کتاب «مجموعه عکس‌های سفید برفی» عباس کیارستمی است و همه‌ی ما آن را در مجموعه آثار این کارگردان بزرگ دیده‌ایم، ثبت کنم؛ زیرا عباس کیارستمی در فصل‌های گوناگون از این درخت بسیار عکاسی کرده اما عکسی که در «مجموعه سفید برفی» هست، جهانی شده است.

شادی‌زاده در ادامه گفت: تک‌درخت یکی از نمادهای آثار عباس کیارستمی است که در آن زمان برآن شدم این درخت زیبا را به کمک اداره‌ی میراث فرهنگی ثبت کنم؛ زیرا پس از درگذشت عباس کیارستمی نمادی از تک‌درخت در چند کشور دنیا، مانند کالیفرنیا، ثبت شده است. مهمترین پرسش این بود که چرا در کشور خودمان آن را به نام عباس کیارستمی ثبت نمی‌کنیم؟

وی افزود: این ایده، در آغاز تنها جرقه‌ای ذهنی بود. اما پس از زمانی تصمیم نهایی گرفتم. تک‌درختی که ما در عکس‌های عباس کیارستمی می‌بینیم، پیشینه‌ی ۵۰۰ ساله دارد و در روستای «آرو» در دماوند جای گرفته است. در آغاز، بسیاری اعلام آمادگی و همکاری کردند اما هیچ‌کدام به سرانجام نرسید و هیچ پشتیبانی انجام نگرفت. تا اینکه اداره‌ی میراث فرهنگی شهرستان دماوند و یک شرکت برند لباس از ما پشتیبانی کردند.

این مستندساز در ادامه گفت: قرار است از چند روز آینده احمد عرب‌بیگی ساخت تندیس عباس کیارستمی را آغاز کند. ساخت این تندیس در روزهای آخر بهمن‌ماه به پایان می‌رسد و زیر تک درخت، گذاشته می‌شود. در کنار آن، پیشینه‌ی تک‌درخت و سرگذشت عباس کیارستمی نصب و به نام این کارگردان برجسته ثبت می‌شود.

این عکاس از ساخت مستندی درباره این پروژه خبر داد و در پایان گفت: مستندی درباره تک‌درخت ساخته می‌شود که همه‌ی مراحل این پروژه در آن مستند است. با این کار می‌خواهیم همه‌ی رویدادها را ثبت کنیم. در آیینی نیز با پشتیبانی «هنر و تجربه» در موزه‌ی سینما نمایش داده می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09