لوگو امرداد
در امرداد 474 بخوانید:

سدره‌پوشی جشنی به دیرینگی تاریخ

p03جشنی باشکوه برپاست جشنی که به درازای تاریخ پیشینه دارد. شور و شادی در میان خانواده‌ها موج می‌زند. همه‌ی بستگان آراسته و زیبا در این جشن فرخنده باشنده هستند. آیینی که مرز میان کودکی و نوجوانی را برمی‌دارد و آن‌ها را وارد دنیای مسوولیت و خویشکاری می‌کند.

بگذارید از آغاز بگویم. بنا داریم جشن سدره‌پوشیِ گروهیِ نوجوانان زرتشتی را از آغاز تا پایان آن را بازگو کنیم. جشنی که از گذشته تاکنون به شیوه‌های گوناگون برگزار می‌شده است. در گذشته‌های دورتر، زرتشتیان کودکان را در آیین‌های گهنبار یا مراسم دینی دیگر سدره‌پوش می‌‍‌‌‌‌‌کردند. زمانی هم خانواده‌ها در آتشکده‌ها سفره‌ای می‌گستراندند و بایسته‌های دینی را در آن می‌چیدند و موبد با آوای خوش اوستاهای بایسته را خوانده و کشتی را بر کمر نوجوان می‌بست و اینگونه به جرگه‌ی بسته‌کشتیان می‌پیوست. گاهی هم این آیین در تالارها به‌گونه‌ی جشنی خصوصی با تجملات بسیار برگزار می‌شد. خوشبختانه چند سالی است  که سدره‌پوشی‌های گروهی به گونه‌ی جشنی باشکوه بسیار با همراهی دوستداران فرهنگ زرتشتی در جشنگاه‌ها یا زیارتگاه‌ها برپا می‌شود. نوجوانانی که اوستاهای بایسته را آموزش دیده‌اند آماده‌ی پذیرش آگاهانه‌ی دین خود و سدره‌پوش شدن هستند. اینک برای آن‌ها سدره یا پیراهن نیک‌اندشی و کشتی تهیه می‌شود. بامداد روز جشن پس از شست‌وشوی سر و تن، سدره را می‌پوشند و با پوششی سرتاپا سپید آماده‌ی مراسم می‌شوند. برای پدر و مادرها نیز این جشن، بزرگ و فرخنده است آن‌ها نیز با آراستگی بسیار در جشن سدره‌پوشی فرزندشان که ارزش آن کمتر از عروسی یا دامادی نیست باشنده هستند. نخست موبدان پیش از آغاز مراسم دانستنی‌های بایسته را برای این آیین به فرزندان آموزش می‌دهند. سپس دست‌دردست موبدان در حالی که جلوتر از آن‌ها دو نوجوان لاله‌های روشن را که نماد روشنایی راه زندگی آنان است دردست دارند با نوای دف و هاپیرو شاباش گفتن مهمانان خرامان خرامان به سوی جایگاه حرکت می‌کنند و در کنار سفره‌ی زیبایی که پیش از این گسترده شده می‌نشینند. سفره‌ای سپید و چیدنی‌های رنگارنگ در آن، که هر کدام نمادی برای پایداری تاریخ و فرهنگ ایران زمین است گسترده‌اند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «سدره‌پوشی جشنی به دیرینگی تاریخ»، به قلم  فرزانه خسروی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد آمده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی سوم (رویداد) شماره 474 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  474 از ‌‌دوشنبه، 20 شهریورماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-20