لوگو امرداد
موبد پدرام سروش‌پور‌ در واکنش به توییت مجری به ردنا گفت

سطحی‌نگری جایگاه دین‌داری را خدشه‌دار می‌کند

IMG 20231005 210836 768 750x430 1موبد پدرام سروش‌پور‌، هموند انجمن موبدان و سردبیر نشریه فروهر به توییت پرحاشیه مجری صدا و سیما درباره‌ی درگذشت زنده‌یاد فردوس کاویانی هنرمند پرآوازه‌ی زرتشتی ایرانی، واکنش نشان داد و بیان این‌گونه دیدگاه‌ها را ناهمسو با منافع ملی و سست‌کننده‌ی پایه‌های دین‌داری در ایران دانست.
موبد پدرام سروش‌پور در واکنش به دیدگاه جنجالی مجری صداسیما درباره‌ی درگذشت فردوس کاویانی با خبرگزاری ردنا گفت‌وگو کرد. وی در بخشی از این گفت‌وگو بیان داشت آن‌چه ناراحت‌کننده است، سکوت کسانی است که درچنین مواقعی باید سخن بگویند. انتظار می‌رفت رییس صداوسیما پس از توییت مجری این سازمان، رفتار او را تصحیح کند.
به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، درگذشت «فردوس کاویانی» هنرمند نام‌آشنای ایران، کام بسیاری از اهالی فرهنگ، هنر و مردم این سرزمین را تلخ کرد. در میان همدردی‌ها و مرور هنرنمایی‌های این هنرمند، توییت یکی از مجریان صدا و سیما، درباره این هنرمند زرتشتی واکنش برانگیز شد. این مجری صدا و سیما در توئیت خود نوشته بود: «فردوس کاویانی درگذشت. خدا رحمتش کنه، زرتشتی بود، اما ان‌شاالله به خاطر لحظات خوشی که برای ما ساخت، امیرالمومنین با روی گشاده ازش استقبال کنه که فرمود: من یمت یرنی» بسیاری محتوای آن توییت را توهین‌آمیز دانسته و درصدد پاسخگویی به آن برآمدند.
موبد پدرام سروش پور، عضو انجمن موبدان و سردبیر نشریه زرتشتی فروهر در گفت‌وگو با ادیان نیوز این نوع اظهار نظرها را خلاف منافع ملی دانست و تصریح کرد: برخی بیانات و تنگ نظری ها پایه‌های دینداری در ایران را تضعیف می‌کند. وی افزود: پیش از سخن گفتن از دین، باید از فرهنگ سخن بگوییم. در فرهنگ خردگرایی وجود دارد و این خردگرایی حاصل داشته‌ها و دانش‌های یک ملت، گذشته و تجربه و حال و آینده اوست. در کنار این خردگرایی باید از دو بنیان دیگر فرهنگ یعنی دین و هنر نیز سخن گفت. هنر نیز بازخورد تجربه‌هاست.
موبد سروش‌پور بیان داشت: با جداکردن دین از مسیر خردجمعی جامعه، مسیر آن از مسیر فراگیری و همگانی بودن خارج می‌شود و نتیجه آن نادیده گرفتن بخشی از جامعه است که به چندپارگی اجتماع منجر می‌شود.
وی با اشاره به فرهنگ غنی مردم ایران افزود: نگاه بسیاری از مردم ایران به مسایل مختلف، از دریچه حفظ منافع ملی است و تاییدهای فراوانی را می‌توان برای این بحث مطرح کرد؛ اما آنچه ناراحت کننده است، سکوت کسانی است که در چنین مواقعی باید سخن بگویند. انتظار می‌رفت رییس صدا و سیما پس از توییت مجری این سازمان، رفتار او را تصحیح کند.

توجه به خردگرایی در حوزه دین

موبد سروش‌پور گفت: دانش و خردگرایی در حوزه دین نباید با سطحی نگری تغیییر کند. سطحی نگری و بی‌توجهی به الزامات اجتماعی پایه‌های دینداری را سست می‌کند. دین در کنار انسان خردمند و پیشرفت‌خواه یک نیاز است. اما نگاه‌های اینچنینی جایگاه دینداری را خدشه‌دار می‌کند.
عضو انجمن موبدان تهران بیان داشت: ما نباید جامعه را در مقابل هم قرار دهیم. ما نمی توانیم ایرانی بودن را از این جامعه بگیریم. این جامعه به چیزهایی افتخار می‌کرده است و هنر وظیفه دارد که ارزشها و باورها و دانش‌هایی را که هستند، ترکیب نموده و به جامعه بازخورد دهد. در این بازخورد، هویت شکل می‌گیرد. هویت یک روزه و دو روزه شکل نگرفته است. هویت به قدمت تاریخ یک ملت است. وقتی چنین برخوردی انجام می شود هویت و انسجام یک ملت خدشه‌دار می‌شود.
موبد سروش‌پور گفت: جامعه ایران خدمتگزاران خود و دلسوزان خود را دوست دارد. فردوس کاویانی نیز یک خدمتگزار بود. در دهه ۶۰ و ۷۰ و در دوره جنگ تحمیلی و پس از آن، او و همکارانش با هنرشان شادی و امید را وارد جامعه کردند و مردم این خدمتگزاری را فراموش نمی‌کنند. و طبیعی است که وقتی چنین برخورد کم‌خردانه‌ای انجام می‌پذیرد، نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند؛ حالا ممکن است یک نفر مانند آقای پرویز پرستویی نظرش را به صراحت بیان کند و ممکن است یکی ناراحتی خود را ابراز نکند.
وی افزود: همه پیامبران الهی خود را به خداوند وصل می‌کنند. همه آنها برای نزدیکی انسان به خدا آمده‌اند. وقتی کسی در یک جامعه اینگونه سخن می‌گوید، بیشترین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد این است که آموزه‌های همه پیامبران در جامعه رواج ندارد.

فردوس کاویانی فرزند ایران بود

موبد سروش‌پور گفت: فردوس کاویانی یک ایرانی بود. او خوی ایرانی داشت و راستی و درستی در برخورد با دیگران داشت. من او را به عنوان یک آدم خردمند قبول دارم. حتا در شادی‌های او پیوند بین خرد، گفتار و عمل را می بینید. او اگر از شادی حرف می‌زد می‌دانست که شادی نیاز یک جامعه پیشرو است. نام او فردوس است. ما معتقدیم باید بهشت را بسازیم. وقتی مادری اسم فرزندش را فردوس می گذارد، با این نیت است که فرزندش بتواند جلوه‌های بهشت را در دنیای ما به تجلی درآورد و فردوس، چنین کرد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06