لوگو امرداد

آیین واج‌یشت ایاثرم‌گاه در آتشکده تهران برگزار می‌شود

55 3آیین واج‌یشت گهنبار چهره ایاثرم گاه، بامداد پنجشنبه 20 مهرماه در آتشکده تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش انجمن موبدان تهران، موبدان یسناخوان موبد کورش بلندی و موبد پدرام سروش‌پور، آیین یسناخوانی چهارمین واج‌یشت سال 1402 را از نیمه‌شب در یشت‌خانه‌ی آتشکده‌ی تهران به‌جا می‌آورند. آیین گهنبارخوانی با همراهی همکیشان از ساعت 6 بامداد اشتاد ایزد و مهرماه گاهشماری زرتشتی آغاز می‌شود.
آرمیتا دانش بنامگانه سال سی‌ام درگذشت مادرشان شادروان پریدخت تهمورس‌زاده، دهشمند واج‌یشت گهنبار مهرماه خواهد بود.

همزمان در یشت‌خانه آتشکده ورهرام یزد موبد دکترمهربان پولادی، آیین وا‌ج‌یشت را برگزار می‌کند.

واج‌‌یشت گهنبار یکی از کهن‌ترین آیین‌‌های زرتشتی است که در شهرهای زرتشتی‌نشین به تایید انجمن موبدان برگزار می‌شود. موبدان در سپیده دم، پیش از آغاز هر چهره گهنبار، در مکان سپندینه یشت‌خانه‌ی آتشکده‌ی ورهرام، به یسناخوانی می‌‌پردازند. این آیین یزشن‌خوانی یا یسنا خوانی نام دارد.
آیین گهنبار از جشن‌های سالیانه است که در شش هنگام یا شش چَهره و هر چهره به مدت پنج روز برگزار می‌شود. شش چهره‌ی گهنبار در باور زرتشتیان نماد آفرینش جهان و هستی از سوی پروردگار در شش گام است. شادی اهورایی در جشن‌های زرتشتی، با نیایش اهورامزدا و بزرگداشت جلوه‌های مینوی و گیتوی آفریدگار، با دادودهش، همازوری، هبستگی به بار می‌نشیند و خویشکاری دلپذیر دینی زرتشتیان می‌شود. گهنبار چهره‌ی ایاثرم‌گاه، گام چهارم آفرینش و جشنی به پاس پدیداری گیاهان و رستنی‌ها است. گهنبار ایاثرم در پنج روز از روز اشتاد ایزد تا انارام ایزد برپایه‌ی روزشمار زرتشتی برگزار می‌شود. در گاهشمار خورشیدی از بیستم مهرماه آغاز شده و در بیست‌و‌چهارم مهرماه به پایان می‌رسد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-14