لوگو امرداد
پیکر اسلامی نُدوشن امروز به تهران رسید

اسلامی نُدوشن در خاک بلاکشیده‌ی نیشابور آرام می‌گیرد

12 19پیکر دکتر محمدعلی اسلامی نُدوشن، امروز یکشنبه، ٢٨ آبان‌ماه از کانادا به ایران رسید تا فردا پس از برگزاری آیین همراهی در تهران، روزهای آینده در شهرهای یزد و ندوشن نیز همراهی و دوم آذرماه در نیشابور به خاک سپرده شود.

محمدجواد حق‌شناس وکیل خانواده اسلامی ندوشن، با اعلام این خبر درباره ریزگان (:جزییات) آیین همراهی پیکر و خاکسپاری این چهره‌ی نام‌دار فرهنگ و ادب ایران که پنجم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ درگذشت و پیکرش به صورت امانی در آرامگاهی در کانادا به خاک سپرده شده بود به ایسنا گفت: پیکر استاد اسلامی ندوشن ۵ بامداد یکشنبه ٢٨ آبان‌ماه، به ایران رسید و نمایندگانی از سوی مردم یزد و نیشابور، شماری از اصحاب رسانه و انجمن مفاخر ایران برای استقبال از پیکر ایشان به فرودگاه امام خمینی رفتند. پس از انجام تشریفات شرعی و قانونی، پیکر استاد ندوشن به بهشت زهرا منتقل شد.

او افزود: روز دوشنبه ساعت ٨ صبح با هماهنگی‌هایی که با مسوولان دانشگاه تهران انجام شده است، پیکر استاد از دانشکده ادبیات تا دانشکده حقوق همراهی می‌شود و ساعت ٩:٣٠ همان روز آیین بزرگداشت ایشان در سالن حجت‌الاسلام دعایی در موسسه اطلاعات با خواندن پیامی از دکتر شیرین بیانی (همسر دکتر اسلامی ندوشن) و سخنرانی شناری از استادان حوزه فرهنگ و هنر برگزار و نماز بر پیکر استاد خوانده می‌شود.

حق‌شناس درباره تغییرات ایجادشده گفت: قرار بر این بود که پیکر استاد اسلامی ندوشن بعد از برگزاری آیین همراهی در تهران به نیشابور منتقل شود اما به درخواست مردم ندوشن و یزد، تغییراتی در برنامه ایجاد شد و برپایه‌ی هماهنگی‌های انجام‌شده با مقام‌های استان یزد و رضایت کتبی خانواده استاد، پیکر استاد در شهرهای یزد و ندوشن نیز همراهی می‌شود. بر این اساس، ساعت ١٠ روز سه‌شنبه، پیکر استاد اسلامی ندوشن در دبیرستان ایرانشهر همراهی می‌شود. و سخنران این آیین میرجلال‌الدین کزازی است. ساعت ٢ پسین (:بعدازظهر) نیز پیکر آن زنده‌یاد به سمت ندوشن همراهی می‌شود و مردم در میدان اسلامی ندوشن از ایشان استقبال می‌کنند و سپس پیکر وی به سمت خانه فرهنگی که استاد وقف کرده‌اند (خانه پدری اسلامی ندوشن) منتقل می‌شود.

او افزود: در پایان، پنجشنبه دوم آذرماه مراسم همراهی و خاکسپاری استاد اسلامی ندوشن در نیشابور انجام می‌شود. آیین تشییع ایشان از ساعت ١٠ صبح و از آرامگاه خیام آغاز و پیکر به سمت آرامگاه عطار منتقل می‌شود و برپایه‌ی وصیت‌نامه ایشان در شهر نیشابور که به عنوان بلاکشیده‌ترین شهر از آن نام‌ برده‌اند، به خاک سپرده می‌شود. ساعت ۵ بعدازظهر پنجشنبه نیز در سالن عمومی فرهنگسرای نیشابور مراسم بزرگداشتی با حضور مهمانانی از دانشگاه و مشهد، شماری از شاعران و نویسندگان خراسان و پیامی از خانم دکتر شیرین بیانی خواهیم داشت.

به گفته‌ی حق‌شناس، دو ویژه‌نامه نیز در روزنامه اطلاعات و هفته‌نامه نیمروز از آثار، دیدگاه‌ها و مباحث مربوط به استاد محمدعلی اسلامی ندوشن منتشر خواهد شد.

محمدعلی اسلامی ندوشن زاده‌ی ۱۳۰۴ در ندوشن یزد بود. وی پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در کانادا درگذشت. او دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل از فرانسه و استاد پیشین دانشگاه تهران بود  که افزون‌بر درس‌های حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخن‌سنجی و ادبیات تطبیقی نیز می‌پرداخت. اسلامی ندوشن سال‌ها زندگی خود را صرف پژوهش در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرد و آثارش به‌صورت کتاب در بیش از ۵۰ جلد در زمینه‌های گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است.

کتاب‌های «ماجرای‌ پایان‌ناپذیر حافظ»، «چهار سخنگوی‌ وجدان‌ ایران»، «تأمّل‌ در حافظ»، «زندگی‌ و مرگ‌ پهلوانان‌ در شاهنامه»، «داستان‌ داستان‌ها»، «سرو سایه‌فکن»، «ایران‌ و جهان‌ از نگاه‌ شاهنامه»، «نامه‌ نامور»، «ایران را از یاد نبریم»، «به‌ دنبال‌ سایه ‌همای»، «ذکر مناقب‌ حقوق‌ بشر در جهان‌ سوم»، «سخن‌ها را بشنویم»، «ایران‌ و تنهائیش»، «ایران‌ چه‌ حرفی‌ برای‌ گفتن‌ دارد؟»، «مرزهای‌ ناپیدا»، «شور زندگی‌» (وان گوگ)، «روزها» (سرگذشت – در چهار جلد)، «باغ سبز عشق»، «ابر زمانه‌ و ابر زلف»، «افسانه افسون»، «دیدن‌ دگر آموز»، «شنیدن‌ دگر آموز»، «جام‌ جهان‌بین» و «آواها و ایماها» از آثار به‌جامانده از این ادیب و اندیشمند ایرانی است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. یه سری ها دونه دونه دارن میرن😔
    یه سری ها که باید برن نمیرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-15