لوگو امرداد

آیین گهنبار چَهره میدیاریم در آدریان رستم‌باغ برگزار می‌شود

5 16 1هیات امنای موقوفه ارباب رستم گیو، از برگزاری گهنبار چَهره‌ی میدیاریم گاه در آدریان مجموعه رستم‌باغ خبر داد.

آیین گهنبارخوانی پنجم سال به گاه میدیاریم گاه در واپسین روز چهره، به روز ورهرام و ماه دی در گاهشمار زرتشتی، برابر با پنجشنبه 14 دی‌ماه ۱۴۰۲ خورشیدی از ساعت 16 برگزار می‌شود. زرتشتیان می‌توانند برای همازوری و هم بهره‌شدن از مِیَزد (:مهمانی) گهنبار در آدریان رستم‌باغ تهرانپارس گردهم آیند. این آیین با نیایش گروهی، دهش و پذیرایی از باشندگان همراه خواهد بود.

زرتشتیان در این جشن‌ها به ستایش اهورامزدا و سپاسگزاری از او برای داده‌ها و آفریده‌های نیک‌اش می‌پردازند. واژه‌ی گهنبار دارای دو بخش گاه و انبار است. گهنبارها جشن‌هایی فصلی هستند. در هر سال، شش چهره‌ی گهنبار برگزار می‌شود که هر کدام یادآورِ گاهی از آفرینش است. اين شش پله در «فروردين‌يشت»، بند هشتاد و شش، به این ترتيب «آسمان، آب، زمين، گياهان، جانوران و انسان.» است. شش چهره گهنبار، گاه دادودهش است.
چَهره‌ی پنجم گهنبار در هر سال، میدیاریم‌‌گاه است. این گهنبار از روز مهر ایزد تا روز ورهرام از ماه دی و مانند گهنبارهای پیشین به مدت پنج روز برگزار می‌شود. میدیاریم یعنی میانه‌ی آرامش، به همین روی این جشن در زمانی برگزار می‌شود که هنگام آرامش و استراحت کشاورزان و دامداران است. زرتشتیان این گهنبار را نیز مانند دیگر گهنبارها در خانه‌ی خود و یا در مکان‌های سپندینه‌ی آتشکده برگزار می‌کنند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-16