گزارش تصویری

آیین سال نو گاهشماری کهن در دخمه شریف‌آباد

به کوشش انجمن زرتشتیان شریف‌آباد، آیین نخستین روز سال نو گاهشماری کهن، در دخمه شریف‌آباد اردکان برگزار شد.

به گزارش امرداد و آگاهی‌رسانی انجمن زرتشتیان شریف‌آباد، آیین سال نو برپایه‌ی گاهشماری کهن زرتشتیان، با آفرینگان‌خوانی موبدان شاه‌بهرام بلیوانی و ماهیار دهموند آغاز شد و پس از آن آرشام بلیوانی، فرنشین انجمن زرتشتیان شریف‌آباد درباره‌ی پیگیری‌های این انجمن منبی بر لغو ساخت مسکن‌های ملی در محدوده ثبتی این اثر تاریخی باارزش و روند پرونده آن سخن گفت. پس از آن از باشندگان با لُرک (آجیل آیینی مخلوط هفت‌ گونه میوه خشک) و میوه پذیرایی شد.

گاهشمار کهن زرتشتیان ، گاهشماری است که در آن روزهای کبیسه به شمار نیامده است.

فرتورها رسیده است.

۴۰۹۰

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
Email

4 پاسخ

  1. نوروز باستانی وکهن برایرانیان این مرز و بوم خجسته باد.

  2. چندی پیش استانداری و فرمانداری یزد در کمال بی شرمی تصمیم به تخریب دمه و مکان گاهانبار خوانی آن گرفتند و بر روی زمین زرتشتیان می خواستند شهرک سازی کنند جای افسوس دارد که به دنبال عدل و حق کیلومترها ان طرفتر از مرزهایمان هستیم و در کشور خود حق مسلم اقلیتها در کمال بیشرمی پایمال میشود بیشک زردشتیان می بایست با اموزشها و اگاهی نسل جوان خود مکانهای تاریخی و آیینی خود را نگاه بانی کنند از دیگر مکانهای بایسته معبد آذرگشنسب در تکاب هست می بایست سالانه مراسم ایینی ان انجام و به جهانیان شناخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *