گزارش تصویری

میزبانی واج‌یشت گهنبار ایاثرم در آتشکده یزد ‎

آیین واج‌یشت گَهنبار چهره اَیاثرم گاه، بامداد آدینه 20 مهرماه در آتشکده یزد برگزار شد.

آیین واج‌یشت پیش از برآمدن آفتاب نخستین روز چَهره گَهنبار با یَزشن‌خوانی موبد دکتر مهربان پولادی، فرنشین انجمن موبدان، ساعاتی پس از نیمه‌شب در یزشن‌خانه آتشکده یزد آغاز شد. سپس از ساعت 5:15 بامداد روز اشتاد و مهرماه گاهشمار زرتشتی برابر با آدینه 20 مهرماه 1403 خورشیدی با جَشَن‌خوانی آفرینگان‌ گهنبار از سوی گروهی از موبدان خدامراد گنجی، مهربان آفرین، بمان کیانی، خرمن خسرویانی، کامران لریان و رستم کاووسیان زاده، با باشندگی همکیشان ادامه یافت. پس از جشن‌خوانی، موبد دکتر پولادی در سخنانی به رهنمودهای دینی پرداخت. از سوی انجمن موبدان تهران به کودکان و نوجوانانی که در این آیین شرکت کرده بودند، هدایایی پیشکشش شد. در پایان باشندگان از افشره گیاه هوم که موبد یسناخوان در یزشن‌خانه آماده کرده، نوشیدند.
پذیرایی صبحانه و میوه واج‌یشت از دهش نیک‌اندیش شهناز باستانی بنامگانه همسرش روانشاد بهروز اردشیر گوهربخش فراهم شده بود.

 «واج‌یشت»، آیین پیشواز گَهنبار به تایید انجمن موبدان با همکاری انجمن زرتشتیان یزد و تهران برگزار می‌شود. گَهَنبار از جشن‌های سالیانه است که در شش هنگام یا شش چَهره و هر چهره به مدت پنج روز برگزار می‌شود. شش چهره‌ی گهنبار در باور زرتشتیان نماد آفرینش جهان و هستی از سوی پروردگار در شش گام است. شادی اهورایی در جشن‌های زرتشتی، با نیایش اهورامزدا و بزرگداشت جلوه‌های مینوی و گیتوی آفریدگار، با دادودهش، همازوری، هبستگی به بار می‌نشیند و خویشکاری دلپذیر دینی زرتشتیان می‌شود. نام چهارمین چَهره‌ی گهنبار از واژه‌ی اوستایی آیاثریمه به چم (:معنی) آغاز سرمای زمستان گرفته شده است. این گاه در باور زرتشتیان هنگامه‌ی آفرینش گیاهان و رُستنی‌ها از سوی پروردگار است.

فرتورها از کورش جمشیدی است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *