لوگو امرداد

سیل، دوباره در کمین آثار باستانی لرستان

kashkanخطر سیل بار دیگر پل‌های تاریخی پلدختر و کشکان و قلعه‌ی فلک‌الافلاک در استان لرستان را تهدید می‌کند اما میراث فرهنگی هنوز نتوانسته است اعتباری  را برای مرمت بخش‌های آسیب‌دیده از سیل نوروز 1398 خورشیدی، برآورده کند و مرمتی درخور روی این بناهای تاریخی انجام دهد.

به گزارش ایسنا، با آغاز بارش‌های سیل‌آسا در استان لرستان، به‌ویژه در جاهایی مانند پلدختر و کشکان، بار دیگر آثار و گستره‌های تاریخی این استان در برابر بارش‌ها آسیب‌پذیر شده است؛ آن‌هم در شرایطی که این استان و برخی استان‌های دیگر در کمتر از یک سال گذشته چنین وضعیتی را از سر گذرانده‌اند. اما مردم این گستره می‌گویند هنوز قول‌های سال گذشته برای مرمت آثار آسیب‌دیده به‌جایی نرسیده است.

مرمتی بر روی آثار تاریخی آسیب‌دیده از سیل نوروز ۹۸ انجام نشده است

رضا ساکی، کنشگر میراث فرهنگی لرستان، در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: از روز دوشنبه بارش باران در برخی از گستره‌های استان لرستان آغاز شده و افزون‌بر آب‌گرفتگی‌ها، به‌ویژه از سوی رودخانه‌ی «گلال» خرم‌آباد در درون شهر، اکنون بیم آن می‌رود که رودخانه‌ها نیز طغیان کنند. از سوی دیگر، با توجه به شدت بارش باران، رصد باریک‌بینانه‌ی قلعه‌ی فلک‌الافلاک شدنی نیست. با این همه، کنشگران میراثی سرگرم رصد پل کشکان هستند، اما فراوانی بارش‌ها به‌اندازه‌ای است که نمی‌توان در این گستره به‌درستی آمد و رفت کرد.

ساکی با گفتن اینکه از سال گذشته تا امروز هیچ‌کاری برای بخش‌های آسیب‌دیده‌ی پل تاریخی «کشکان» انجام نشده است، می‌افزاید: شنیدیم که برای انجام این کار بودجه‌ای فرستاده شده اما تا امروز ندیده‌ایم کاری انجام شده باشد و همچنان پل در وضعیت گذشته است. آخرین باری که بررسی کردیم آن اثر تاریخی همچنان کج است و هیچ مرمتی روی‌ آن انجام نشده است.
ساکی اما به این نکته نیز اشاره می‌کند که نبود اعتبار برای استان‌های درگیر سیل در سال گذشته و امسال، مطالبه‌گری را برای کنشگران میراثی بیهوده می‌کند.

از سوی دیگر، امین قاسمی، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان، نیز می‌گوید: با همه‌ی نامه‌نگاری‌هایی که از سال گذشته تا امروز برای گرفتن اعتبار داشته‌ایم تا آسیب‌های سیل نوروز ۹۸ را بازسازی کنیم، شوربختانه هیچ اعتباری به ما پرداخت نشده است و ما تنها توانسته‌ایم کارهایی حفاظتی و پایدار‌سازی انجام دهیم.

او با گفتن اینکه برای برخی از پل‌های تاریخی که در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها جای گرفته‌اند، مرمت‌هایی انجام شده است، ادامه داد: از زمان آغاز بارش باران در استان تا این لحظه کارهایی انجام شده و همواره در حال رصد کردن بناهای تاریخی هستیم. خوشبختانه تاکنون به آثار تاریخی آسیبی نرسیده است.

قاسمی با این همه افزود: در شرایط کنونی هیچ کاری برای آثار تاریخی که به‌ویژه در کنار رودخانه‌ها جای گرفته‌اند، نمی‌توانیم انجام دهیم، پیش از آغاز این رویداد، هشدارها داده شده‌اند و ما نیز تلاش‌هایی برای پایدار‌سازی آثاری مانند پایه‌‌ی پل‌های تاریخی و سازه‌ها در بافت‌های تاریخی که آسیب‌پذیر بوده‌اند، انجام داده‌ایم و کوشش در پوشاندن (کاور کردن) آن‌ها داریم که تا این لحظه دشواری‌ای برای آن‌ها پدید نیامده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان لرستان با گفتن اینکه از سال گذشته تا امروز هیچ اعتباری برای استوار‌بخشی (:استحکام) آثار آسیب‌دیده در سیل سال 1398 خورشیدی، سپرده نشده است، می‌افزاید: کوشش‌هایی نیز از سوی وزارتخانه‌ی میراث فرهنگی انجام گرفته، حتا سیاهه‌ی آثار آسیب‌دیده در سیل به هیات دولت فرستاده شده، اما هنوز هیچ  مصوبه‌ای به میراث فرهنگی استان داده نشده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30