لوگو امرداد

سرو دو سد ساله پیر سبز چک چک برخاک افتاد

سرو کهنسال خشک شده با دیرینگی نزدیک به دو سده بر بلندای زیارتگاه سپندینه زیارتگاه پیر سبز خودنمایی می‌کرد، برخاک افتاد.
کورش قدردان، هموند انجمن زرتشتیان شریف‌آباد یزد با گفتن این خبر در ادامه افزود: سرو کهنسال بیش از یک دهه از خشک شدن آن می‌گذرد. پیرو مصوبه‌ی انجمن زرتشتیان شریف‌آباد ساعت 17:30 در روز چهارشنبه هفتم اسفندماه 1398خورشیدی درخت سرو خشکیده بریده شد تا به جای آن درخت سرو کاشته شود. همچنین از خسارات جانی و مالی ناشی از افتادن آن به شوند پوسیدگی پایین تنه‌ی درخت پیشگیری شد.

«پیرسبز چک‌چکو»، پیران‌گاهی است در ۶٨ کیلومتری شمال‌‌ باختری (:غربی) استان یزد و در کوه‌های «خرانق» شهرستان اردکان، زرتشتیان در پی سنت‌های دیرینه و کهن همه ساله روزهای ٢۴ تا ٢٨ خوردادماه به نیایش همگانی در این جایگاه سپندینه می‌‌پردازند.

1 3 3 1 1 5

2 1 4 2 2 2

3 1 2 3 2 2

3 3 2 4 41

6 40 7 40

8 41

10 41

فرتورها از کورش قدردان است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

8 پاسخ

  1. دوسده یعنی دویست سال و این سرو در ایرن دویست سال چه چیزهایی که ندیده بود.

  2. سرو دویست و اندی ساله و با شکوه پیر سبز را خشکاندیم و اکنون ‌هم خبر بریدن آن را می دهند و بشارت می دهندکه بجایش سروی خواهند کاشت تا چند صد سال دیگر فرزندان ما مشابه آن را به چشم ببینند . گناه خشک شدن این سرو به گردن همه ی ما می باشد که بی تفاوت نظاره اش کردیم و از حالش نپرسیدیم ولی بی تدبیری انجمن وقت زرتشتیان شریف آباد ، هموندان کمیته باز سازی پیر سبز در آن زمان و متولیان باز سازی غیر اصولی خیله مزرعه کلانتر که علیرغم هشدار کارشناسان کشاورزی که سرو بیمار است و احتیاج به درمان دارد و به موقع کاری انجام ندادند و توصیه کارشناسان را جدی نگرفتند ، بیشتر از همه است !!!

  3. جناب رستم دقیقا با شما موافقم کارهای ناپسند انجمنها تمامی نداره از امرداد هم که این عکسهای تاسف بار رو نشون داد ممنونم

  4. به هر حال باید درخت سرو خشکیده بریده میشد تا ابد که نمیشه نظاره گر حماقت باشیم .باید درختی از نو کاشت .باید ساخت و درست کرد .که فکر کنم انجمن زرتشتیان شریف آباد در این دوره بسیار درخشان عمل کرده و پیر سبزی که الان میبینیم با ویرانه ای که قبلاً می‌دیدیم کلی فرق داره .بیایید از اعمال نیکشون هم تشکر کنیم که کسانی که خدمتگذار راستین جامعه هستند دلسرد نشن .

  5. سرو پیر سبز بر خاک افتاد یا به خاک انداخته شد . چنان با اب و تاب این مطلب رو نوشته اند انگار اتم نصف کرده اند . ایا نمیشد جای دیگر سرو بکارند حتما باید این درخت که خشکانده شد بریده شود تا به جایش دوباره سرو بکارند .

  6. جناب لریان این چه حرفیه نمیشه چهارتا خیله و تاسیسات یا جان مسافزها رو به خاطر افتادن ناگهانی درخت به خطر انداخت .به نظرم ما فقط نظاره گر گود هستیم .بیرون وایستادیم و نظر میدیم .چند مدت پیش یادمه موبدا میگفتن معجزه میشه و درخت سبز میشه .کو اون معجزه؟بزرگترین معجزشون همون خشکاندن درخت بود .دست بردارید دوره گلادیاتورها و دوره موسی و عصاش خیلی وقته به سراومده .به جای چوب لای چرخ دیگران گذاشتن سنگ رو از جلو مسیر عزیزان برداریم

  7. با درود. این سرو زیبا و قدیمی را بیشتر به دلیل از بین بردن خاک و نادرستی نگهداری محیط پیرامون آن و شاید بیماری ویژه درختان سرو (که قابل درمان و بهبود بوده است) و مسایل دیگر از دست دادیم. جدا بر این موضوع، فکر می کنم پیر سبز در فاصله پیرامون 68 کیلومتری شمال باختری یزد جای دارد و شمال خاوری درست نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-24