لوگو امرداد

دوتار ساز خراسانی در فهرست گنجینه‌ی زنده‌ی بشری جای گرفت

bitaneذوالفقار بیتانه، هنرمند دوتار ساز خراسان جنوبی، در فهرست گنجینه‌ی زنده بشری جای گرفت.

مسوول حوزه‌ی پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: نام استاد بیتانه سازنده‌ی دوتار سنتی در شهر فردوس خراسان جنوبی به فهرست گنجینه زنده بشری پیوست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی افزود: موسیقی در خراسان از آیین‌های شفاهی مردم است و این آیین شفاهی راویانی دارد که گنجینه‌های نهان فرهنگ عامه یک مرز و بوم‌اند. نخستین اقدام مهم در راستای پاسداری از میراث ناملموس، شناسایی استاد کاران و هنرمندان پیشکسوت این عرصه است.

او ادامه داد: استاد بیتانه در سال ۱۳۴۰ خورشیدی، در فردوس دیده به جهان گشود. پدر او که علی نام داشت از سازندگان ساز سنتی مطرح منطقه بوده به گونه‌ای‌که در ساخت دو تار و نی‌لبک الگو و نمونه خاص خود را داشته است.

برآبادی افزود: استاد بیتانه از هفت سالگی نوازندگی را نزد پدر آموخت و تاکنون در کار ساخت سازهای گوناگون و نوازندگی در منطقه فردوس سرآمد است.

وی با یادآوری اینکه ذوالفقار بیتانه تنها بازمانده‌ از نسل بیتانه‌های نامور در منطقه‌ی فردوس است گفت: بیتانه‌ها نسل‌های پی‌در‌پی در ساخت و نواختن دوتار و دیگر سازهای موسیقی سنتی و مقامی سرآمد بودند و در نوازندگی نیز دارای سبک و شیوه خود هستند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05