لوگو امرداد
در راستای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا

مراکز گردشگری تاریخی در یزد تعطیل شد

dedویروس کرونا مراکز گردشگری، فرهنگی و برخی اماکن عمومی در استان یزد را تعطیل کرد.

ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان یزد موزه‌ها و اماکن تاریخی گردشگری و برخی از مراکز خدمات همگانی این استان را تعطیل اعلام کرد. همچنین از برپایی نمایشگاه‌های بهاره عرضه‌ی کالا، شب بازارها و روز بازارها در همه شهرستان‌ها جلوگیری شد. برگزاری آیین عروسی، جشن زادروز و موارد مشابه در تالارها و باغ تالارها در استان یزد ممنوع شد.
پیش از این،انجمن زرتشتیان یزد، در راستای پیشگیری از همه‌گیری کرونا در استان و  رعایت نکات بهداشتی و ایمنی از بامداد شنبه 10 اسفندماه 1398 خورشیدی، آتشکده و دخمه، مراکز گردشگری تاریخی زیر پوشش این انجمن را تعطیل اعلام کرده بود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، شمار بیماران مشکوک به کرونا که از آغاز همه‌گیری در استان یزد تا سه‌شنبه 13 اسفندماه 1398 خورشیدی در بیمارستان‌های این استان بستری شده‌اند را ۳۰۰ نفر اعلام کرد.
به گفته‌ی دکتر محمود نوری شادکام، از 84 بیمار نمونه گرفته شد که تست پنج تن مثبت، ۱۳ بیمار منفی، شمار درگذشتگان با تست مثبت ۲ بیمار و شمار بیماران درگذشته مشکوک به کرونا ۶ تن بود. از این میان 91 بیمار با بهبودی از مراکز درمانی مرخص شده‌اند.

بیماری کرونا در میان زرتشتیان یزد

یک منبع آگاه بهداشتی درمانی استان یزد با گفتن اینکه بیماری کرونا از ششم اسفندماه در یزد فراگیر شده است، شمار زرتشتیان مبتلا به کرونا را 15 بیمار اعلام کرد که از این شمار 4 تن در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. این بیماری در میان جوانان زرتشتی نیز دیده شده است.
از آنجا که مسافران می‌توانند ناقل آلودگی به دیگر شهرها باشند، از این‌رو کارشناس آگاه بهداشتی درمانی استان یزد سفارش کرد تا در این دوران همه‌گیری از مسافرت‌ پرهیز شود. وی در ادامه گفت: این بیماری را جدی بگیرید. برای پیشگیری از همه‌گیری ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی، عدم شرکت در گردهمایی‌های آیینی، ترک آداب دست دادن و روبوسی، برگزار نکردن آیین‌های دینی بایسته است.

سالمندان گروه پرخطر

ویروس کرونا بیشتر برای سالمندانی که از آنها مراقبت نشود و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مزمن دارند مانند افراد مبتلا به دیابت، بیماران دارای نقص ایمنی، بیماران کلیوی و افراد مبتلا به برونشیت‌های مزمن پرخطر است.
پریناز پرتوی، پزشک متخصص طب اورژانس در این باره سفارش کرد: با توجه به اینکه در روستاهای زرتشتی‌نشین یزد سالمندان بسیاری در حال زندگی هستند و این گروه از وسایل ارتباط جمعی کمتری بهره می‌گیرند و از خبرهای روز و چگونگی قرنطینه شدن و رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در برابر این ویروس جدید، آگاهی کمتری دارند و هنوز به دورهمی‌ها و برپایی آیین‌های دینی می‌کوشند، پس، از فرزندان و وابستگان این سالمندان درخواست می‌کنم که شرایط و رعایت نکات بهداشتی و بایستگی قرنطینه شدن در خانه را پیوسته به آنها یادآوری کنند چرا که عوارض این بیماری شوربختانه در سالمندان با بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر است و باید همگی دست به دست هم بدهیم و جامعه زرتشتی را از همه‌گیری این بیماری رهایی بخشیم.
دکتر پرتوی در ادامه افزود: تا بهبود شرایط، از شرکت در آیین‌های دینی مانند گهنبار در روزهای پایانی سال، آیین‌های درگذشتگان و…..و رفتن به زیارتگاه‌ها در روزهای مخصوص به ویژه روزهای آغاز سال نو و هرگونه گردهمایی‌ها در خانه و بیرون از خانه خودداری شود.

بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از آغاز ماه دسامبر سال میلادی 2019 (دی ماه) از شهر ووهان چین گسترش یافت.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05