لوگو امرداد

وَچَر انجمن موبدان پیرامون گردهمایی‌های آیینی با گسترش کرونا

انجمن موبدان در وچر مهم، رعایت تمام اصول ایمنی برپایه‌ی هشدار سازمان بهداشت جهانی و تایید وزارت بهداشت کشور را سفارش کرد.
 انجمن موبدان تهران در پیامی به پرسش تنی چند از همکیشان، موبدان و موبدیاران در مورد چگونگی برگزاری آیین‌های گروهی همچون گهنبار و آیین‌های شادی یا روان، در این شرایط حساس کشور و جهان پاسخ داد. در بخشی از این پیام آمده است: «رعایت تمام اصول ایمنی برپایه‌ی هشدار سازمان بهداشت جهانی و تایید وزارت بهداشت ایران را برهمگی زرتشتیان بایسته (واجب) است». متن کامل پیام را در ادامه می‌خوانید:

به نام اهورامزدای یکتا و بی همتا
اطلاعیه
همکیشان گرامی و ارجمند
با آرزوی تندرستی روز افزون ، پیرو پرسش تنی چند از همکیشان ارجمند و از جمله موبدان و موبدیاران گرامی در مورد چگونگی برگزاری آیین‌های جمعی همچون گاهانبار و مراسم مذهبی شادی یا روان، در این شرائط حساس کشور و جهان که دست کم تا یکماه دیگر، ویروس سریع الانتشار “کرونا” در حال گسترش می‌باشد. به آگاهی عموم همکیشان می‌رسانیم که از نظر کیش سپندینه زرتشتی که برپایه خرد مجهز شده به دانش کافی و وجدان هشیار و بیدار (آترسچا و مننگهسچا) بنا شده است، رعایت تمام اصول ایمنی برپایه ی هشدار سازمان بهداشت جهانی و تایید وزارت محترم بهداشت کشور عزیزمان ایران، که در رسانه ها مکررا به آگاهی عموم مردم می‌رسد. برهمگی ما زرتشتیان نیز بایسته (واجب) است که دست کم تا تاریخ 15 فروردین 1399، در خانه بمانیم و تا آنجا که ممکنست از رفتن به اماکن شلوغ و دست دادن و روبوسی‌کردن با دیگران پرهیز کنیم. کتاب و از جمله گات‌ها و اوستا را خوانده و به مفاهیم آنها توجه نماییم. سخنان مهرآمیز و امیدوارکننده گفته، به موسیقی گوش دهیم. ووو….
چون ما زرتشتیان به جاودانگی روان و جهان مینو باورمند هستیم. و بدرستی می‌دانیم که «روان» تابع زمان و مکان نمی‌باشد. لازم است انجام آیین خاک‌سپاری درگذشتگان، با حضور کمترین تعداد نزدیکان، با رعایت اصول بهداشتی، با سرودن اوستاهای بایسته توسط یک موبد یا موبدیار به انجام رسد. و در هنگام برگزاری چهره گاهانبار آخرسال و مراسم جا سبز باد روز اول نوروز، به هیچوجه تشکیل اجتماع نداده، از موادی مانند میوه‌جات تر و خشک (لرک) بهره‌گیری نکنیم. و داد و دهش را به زمان دیگری موکول کنیم. اجرای روزه و سال درگذشتگان‌مان را نیز به موبدان و موبدیاران ارجمند بسپاریم که برپایه‌ پیمانی که بسته‌اند، سرایش اوستا را در منزل شخصی خود بدقت سروده و به نام روان درگذشته تحویل داده، از اهورامزدا طلب آمرزش و روانشادی کنند. باشد که شاهد برگزاری هرچه ساده‌تر و بهداشتی‌تر آیین‌های مذهبی‌مان در این برهه حساس تاریخی، در امر پیشگیری، مهار و کنترل بیماری کرونا نیز از زمره فرزانگان باشیم.

در پناه یزدان پاک
انجمن موبدان تهران
رئیس: موبد دکتر اردشیر خورشیدیان

ang scaled

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05