لوگو امرداد
قاچاقچیان در جست و جوی گنج

با لودر به سراغ تپه اشکانی کرمانشاه رفتند

tape1نه؛ هیچ چیز جلودار قاچاقچیان میراث فرهنگی نیست. آن‌ها در کمین‌اند تا چشم‌ها به خواب برود یا دل مشغولی‌های دیگری پیش بیاید تا به تپه‌ها و گستره‌های تاریخی و فرهنگی دستبرد بزنند و به خواست خود برسند. بسنده (:کافی) است رد و نشانی از چیزی که خود «گنج» می‌نامند، پیدا کنند. آن زمان است که بی‌پروا یورش می‌برند و دست به چپاول میراث یک ملت می‌زنند. کار به جایی رسیده که روزِ روشن هم به غارتگری‌های خود ادامه می‌دهند. یک نمونه‌ی آن، رویدادی است که در روستای تاریخی «لُرینی» اسلام آباد غرب، در استان کرمانشاه، پیش آمده است.
به گزارش ایسنا، 12 فروردین‌ماه امسال، فیلمی در در فضای مجازی دست به دست شد. آن فیلم، نخست چندین تَن از مردم بومی روستای لُرینی را نشان می‌دهد و سپس لودر و ابزارهایی که برای کندن زمین استفاده می‌شوند. آن‌گاه از یورش چند تَن قاچاقچی به آثار تاریخیِ این روستا، تصویربرداری شده است. هر چند مردم روستا و آگاهان کنشگر میراث فرهنگی به کمک نیروی انتظامی جلو آن چپاولگری را می‌گیرند، اما قاچاقچیان تا آنجا که فرصت داشته‌اند به تپه‌ی تاریخی روستا آسیب زده‌اند و همه‌جا را کاویده‌اند. پس از این رویداد، دو تَن از قاچاقچیان دستگیر شده‌اند.
علیرضا برشاهی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه، به خبرنگار ایسنا گفته است: «متاسفانه این شایعه به طور دایم مطرح می‌شود که در دل تپه‌ها گنج است و بسیاری از افراد به طمع پیدا کردن آن به حفاری غیرمجاز اقدام می‌کنند که فقط منجر به آسیب زدن به محوطه‌های تاریخی می‌شود».
وی هوشیاری انجمن‌های میراث فرهنگی روستای لُرینی را عاملی برای جلوگیری از وارد شدن آسیب زیاد به این گستره می‌داند و می‌گوید: «همکاران میراث فرهنگی در بازدیدی که چند روز قبل از وقوع اتفاق از این محوطه داشتند در صحبت با فعالان میراثی این گوشزد را داشته‌اند که احتمال حضور قاچاقچیان آثار تاریخی در منطقه هست و به همین دلیل آن‌ها خوشبختانه به موقع رسیدند و جلوی تخریب بیشتر در تپه را گرفتند».
به گفته‌ی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، این تپه‌ها بیش‌تر از دید پژوهش‌های باستان‌شناسی و پیدا کردن فرهنگ، شیوه‌ی زندگی، گذران مردم و خوراک آن‌ها برای باستان‌شناسان ارزش دارد».
او درباره‌ی این رویداد افزود: «با حضور نیروی انتظامی در همان زمان اتفاق، راننده لودر و راننده‌ی یکی از ماشین‌هایی که در منطقه بودند دستگیر شدند اما بقیه اعضای تیم متواری شدند که بقیه نیز قطعا تحت تعقیب هستند».
وی با گفتن این که تپه‌ی تاریخی لُرینی شوربختانه به سبب رویداد رخ داده آسیب مختصری دیده است، ادامه می‌دهد: «اما خوشبختانه آسیب به حدی نیست که دیگر قابل مطالعه نباشد. هنوز بخش‌های زیادی از آن باقی مانده‌اند که باستان‌شناسان می‌توانند بررسی‌های زیادی روی آن انجام دهند و نتایج خوبی نیز به دست آورند».
برشاهی با پافشاری بر اینکه تعیین پیشینه‌ی دقیق این تپه‌ی تاریخی را باید پس از انجام کاوش‌های باستان‌شناسی بازگو کرد،می‌گوید: «با توجه به گستردگی داده‌ها و سفال‌های پراکنده‌ای که روی محوطه به دست آمده‌اند در حال حاضر قدمت این تپه را به دوره اشکانی تخمین می‌زنند».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با درود و سپاس از انعکاس اخبار حوزه ی میراث فرهنگی . خواندن این سطور و شنیدن چنین اخباری همیشه قلب مرا آزرده و آه و افسوس مرا به دنبال داشته است . بی شک در آسیب شناسی چنین حرکتهای زشت و ناپسند به دنیا بی تعهدی و اهمال کاری در حیطه آموزش و پرورش هست . امید که با راه اندازی صندوق حمایت از میراث فرهنگی با تکیه بر کمک های مردمی ، بتوان جلوی چنین حرکت های ناپسند را پویش های فرهنگی جلوگیری کرد و درصدد نجات بخشی و مرمت بناها،ابنیه ها و محوطه های باستانی بود . پیروز باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04