لوگو امرداد
خوب و بد خبرهای میراث فرهنگی

از کشف نقش‌برجسته‌ی اشکانی تا آسیب به چند بنای تاریخی

torbat1خبرهایی که از دستبرد به آثار تاریخی به گوش می‌رسد و انتشار می‌یابد، نگرانی‌هایی را در پی دارد. درست است که جای‌جای ایران سرشار از یادمان‌های تاریخی است و از این‌رو نگاهبانی از آن‌ها دشوار است، اما آن آثار میراث‌های گران‌بهای فرهنگی و تاریخی ما به شمار می‌روند و باید راهکارهایی برای نگهداری از آن‌ها یافت.

اما این بار نه دستبرد سوداگران، بلکه بارش‌های بهاری به آثار تاریخی تربت حیدریه در استان خراسان رضوی، زیان زده است. یکی از آن آسیب‌ها به مزار شیخ حیدر کدکنی بازمی‌گردد که سازه‌ای بازمانده از سده‌ی نهم مهی، در روزگار تیموریان، است. برخی از سازه‌های دوره‌ی قاجار نیز در آن بارش‌ها آسیب دیده‌اند.

خبرگزاری ایرنا، گزارش می‌دهد که در بارش‌های چند روز گذشته، به 9 اثر تاریخی شهرستان تربت حیدریه زیان وارد شده است. علی محمدی، فرنشین (:رییس) اداره‌ی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تربت‌حیدریه، میزان زیان به آثار تاریخی این شهرستان را افزون بر ۱۰۰ میلیون ریال برآورد کرده و گفته است: هرکدام از این آثار تاریخی میان ۱۰ تا  ۴۰ درصد آسیب دیده‌اند.

وی آثار تاریخی آسیب‌دیده را رباط لاری، رباط علیا، رباط میان‌دشت، رباط شورحصار، بلغورخانه کسکک، رباط کامه، مزار شیخ حیدر کدکنی، خانه‌ی تاریخی امینی و حسینیه برس برشمرده است.

کشف نقش‌برجسته‌ی اشکانی در لرستان

با این همه خبرها همواره نگران کننده نیست و یافته‌های باستان‌شناسی روزنه‌های نوینی برای شناخت تاریخ کهن ما می‌گشایند. خبرگزاری مهر گزارش داد که سید امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، از یافتن نخستین نقش برجسته‌ی تاریخی در این استان، خبر داده است. این کشف ارزش باستان‌شناختی بسیار دارد. نقش برجسته‌ی یاد شده به دوره‌ی اشکانی بازمی‌گردد. آثاری که از این دوره‌ی تاریخی می‌شناسیم، فراوان نیست.

naghsh

به گزارش خبرگزاری مهر، این کشف تاریخی در جریان فصل چهارم بررسی و شناسایی آثار تاریخی شهرستان کوهدشت در استان لرستان به دست آمده است. گمان بُرده می‌شود که نقش برجسته‌ی کوهدشت از دوره‌ی اشکانی به جای مانده باشد. نقش‌های آن نیز پیکرهای انسانی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان یکی دیگر از دستاوردهای باارزش بررسی و شناسایی شهرستان کوهدشت را کشف آثاری از پارینه سنگی کهن برای نخستین‌بار در این شهرستان دانست و گفت: دیگر آثار شناسایی شده این شهرستان، بازه‌ی زمانی دوران پارینه‌سنگی کهن تا قاجار را دربرمی‌گیرد.

حمزه قبادی سرپرست فصل چهارم بررسی و شناسایی آثار تاریخی شهرستان کوهدشت نیز در این‌باره گفت: در فصل چهارم این بررسی و شناسایی که ۴۵ روز کار میدانی زمان بُرد، ۱۱۲ اثر تاریخی شناسایی شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-25