لوگو امرداد
معاون میراث فرهنگی کشور:

میراث‌فرهنگی مانند نمک روی آش است!

kashkanمعاون میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به آنکه مرمت سازه‌های تاریخی آسیب‌دیده بر اثر بارندگی، بیش‌تر از اندازه‌ای است که تنها از عهده‌ی میراث‌ فرهنگی برآید، گفت: «اگر ۱۰۰ میلیارد تومانی که سال گذشته به عنوان خسارت وارده‌ی سیل به میرا‌ث‌فرهنگی، اعلام کرده بودیم، اختصاص یافته بود، بسیاری از بناهای تاریخی سر و سامان می‌یافت».
به گزارش خبرگزاری ایلنا، هر سال در چنین روزهایی با بارش باران‌های بهاری، در برخی شهرها با سیل روبه‌رو می‌شویم. در این میان آثار و بناهای تاریخی از شمار بخش‌هایی هستند که با باران‌های شدید آسیب می‌بینند و گاه سبب ریزش بخش‌هایی از این بناها می‌شود.
هرچند بهار 1399 در سنجش با بهار 1398 با سیلاب‌های کمتر و ویرانی بناهای کمتری همراه بود، اما بارش‌های این روزها، همچون سال‌های گذشته، آسیب‌هایی به‌جای گذاشته است. افزون‌بر آنکه هنوز بسیاری از بناهای تاریخی که در سیل بهار سال گذشته زیان و آسیب دیده بودند، مرمت و بازسازی نشده‌اند و بیم آن می‌رود که برخی از این میراث برای همیشه از میان بروند.
در بهار 1399 خورشیدی، از یک‌سو شاهد ریزش بخش‌هایی از قنات زارچ و همچنین مسجد جامع فهرج یزد بودیم و از دیگر سو بخشی از سقف بازار امین‌السلطان در تهران و نیز بخشی از دیوار کاخ سعدآباد فروریخت. دیگر استان‌ها نیز از آسیب‌هایی که بارش‌های بهاری به سازه‌ها وارد کرده‌ است، بی‌بهره نماندند. این درحالی است که هنوز آسیب‌های سیل 1398 به سازه‌های تاریخی پابرجا است.
محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور، در این‌باره گفت: «مرمت تعدادی از پل‌های تاریخی مانند پل کشکان، گاومیشان، قلعه فلک‌الافلاک و سازه‌های دیگر را به صورت اضطراری انجام دادیم و این امر سبب شد تا در سیل اخیر اتفاقی برای شان نیفتد. البته این بدان معنا نیست که هیچ اتفاقی برای این آثار نمی‌افتد چراکه ممکن است در آینده با حوادثی روبه‌رو شویم که خطرآفرین باشد. منتظر هستیم ۱۰۰ میلیاردی که تصویب شد به میراث فرهنگی اختصاص یابد».
او با اشاره به آنکه در سیل و بارندگی‌های سال‌های گذشته و اکنون، شاهد آسیب و ویرانی برخی از خانه‌ها و بناهای تاریخی بودیم که مالک خصوصی دارند، در این‌باره نیز گفت: «هزینه مرمت خانه‌های تاریخی که مالک خصوصی دارند، توسط مالک باید تامین شود. مالکان باید کارهای نگهداری و رسیدگی به بنا را انجام دهند. در این میان وزارت میراث‌فرهنگی مانند نمک روی آش است و به لحاظ مهندسی و در برخی مواقع مشارکت‌های اندک، وارد عمل می‌شود. اما اگر مالکان خصوصی برای مرمت بنای خود مشارکت نکنند، قطعا کار معاونت میراث سخت خواهد شد. در این میان برخی از خانه‌ها ریخته‌اند و توقع دارند معاونت میراث تمام کار مرمت و بازسازی بنا را انجام دهد. البته برخی از خانه‌ها نیز در بافت تاریخی قرار دارند و ممکن است ثبت هم نباشند. اما بسیاری از بودجه‌های بافت‌های تاریخی در حوزه وزارت راه قرار می‌گیرد و در زمره بودجه‌های ما نیست».
شمار بالای ویرانی‌ها
او ادامه داد: «عمران بهسازی، شهرداری، مالک و معاون میراث باید بتوانند با هم توافق کنند تا کار مرمت آثار پیش برود. با این وجود همکاران ما در میراث‌ فرهنگی استان‌ها تا جایی که کاری از دستشان برآمده از معرفی استادکار و در اختیار قرار دادن مصالح گرفته تا موارد دیگر را انجام داده‌اند. اما مقیاس تخریب‌ها بالاتر از حدی است فقط از عهده میراث‌فرهنگی برآید به طور مثال ممکن است مجموعه‌ای نشست کرده باشد. در این میان باید مذاکراتی دراین خصوص انجام شود و سایر نهادها و ارگان‌ها نیز وارد عمل شوند».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. متأسفانه ضعف مدیریت کارآمد در حوزه ی میراث فرهنگی در بدنه ی کلان فرهنگی احساس میشود . میراث فرهنگی مقوله ای بوده است که کمترین دغدغه را در نگاه مدیران ارشد در سالهای اخیر داشته است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01