لوگو امرداد
پیشکش سالنمای راستی

نماهنگ شاد سپندینه روز ورهرام ایزد

پیروزی اهورایی ورهرام ایزد، همه‌ی کسانی را که در تازه گردانیدن زندگانی، پیش بردن جهان هستی و گسترش آیین راستی، می‌کوشند سرافراز بگرداند. اندیشیدن به چیرگی نیکی بر بدی، بنیاد و پایه‌‌ی پیروزی به‏‌شمار می‌رود که انسان‌ها را امیدوار، جوینده و پویا می‌پروراند.
ای اهـورا مـزدا، بشود در زمره‌ی کسانی باشیم که جهان را به سوی آبادانی و پیشرفت، و مردم را به سوی رسایی و خوشبختی رهنمون می‌سازند . اهنود گات – یسنا هات 30 بند 9
بیستمین روز از هر ماه در گاه‌شماری زرتشتی «وَرَهرام» نامیده می‌شود. «ورهرام»، پارسی آن بهرام و بن‌مایه‌ی اوستایی آن ورترغنه است، فرشته‌‌ی پیروزی و سزاوار ستایش. به‌سبب جایگاه پُر اهمیتش ورهرام ایزد نامیده می‌شود. در باور زرتشتیان و ایرانیان پیروزی همواره با ارزش و درخور ستودن است و به همین شوند در اوستا سرودهای زیبایی در ستایش پیروزی آمده است. ایرانیان باستان و زرتشتیان پیش از آغاز هر کار در نیایشگاه ویژه‌ای که درآینده شاه‌ورهرام ایزد نامیده شد، سرودهای پیروزی که همان ورهرام یشت است را با هم می‌خواندند و توان بی‌کران اهورامزدا را به یاری می‌خواستند. پس، با روانی نیرومند و اراده‌‎ای استوار برای پیروزی و تندرستی، به میدان مبارزه‌ی زندگی پا می‌گذاشتند. اوستای ورهرام یشت چهاردهمین یشت اوستا و دارای 22 کرده و 64 بند است. زرتشتیان در روز ورهرام ایزد گردهم می‌آیند و با خواندن اوستا برای خود و خانواده و همه‌ی مردم هفت کشور زمین آرزوی پیروزی و سربلندی می‌کنند. اکنون که گردهمایی آیینی شدنی نیست، با دست‌های برافرشته، هم‌‌آوا با نوای اوستای موبد مهربان فیروزگری سه کَرده‌ی نخست را می‌خوانیم تا پیروزی و تندرستی را برای خود، خانواده، ایرانیان و جهانیان پیش آورد.

verahram3

سالنمای راستی با بیش از ۷۰ سال پیشینه
روز ورهرام را شادباش می‌گوییم

آن چه درباره‌ی گل‌هایی که نماد روزها به شمار می‌آیند، آورده شد، پژوهشی از سوی تارنمای امرداد است. کوشش بر این است که با اشاره به گل‌ها و نمادهای روز، آشنایی افزون‌تری با گیاهان زیست‌بوم ایران و پیوند آن‌ها با فرهنگ و باورهای مردم  به‌دست آید. سالنمای راستی از کوشش‌ تارنمای امرداد برای گردآوری و شناخت گل‌های نماد روزها، سپاسگزاری می‌کند.

verahram4با گذر زمان گاه‌شمار ایرانیان دگرگونی‌های بسیاری را دربر داشته است. زرتشتیان گاهشمار ویژه‌ای دارند که شامل دوازده ماه سی روزه است. هر روز از ماه نام ویژه‌ای دارد. روزهای یک سال زرتشتی بر روی‌هم 360 روز می‌شود. در پایان سال، 5 روز، که نام آنها برگرفته از نام 5 بخش گات‌ها است، به سال افزوده می‌گردد. این پنج روز، گاه گاتابیو نامیده می‌شود. «پنجه» نیز می‌نامند. بنابراین سال در سالنمای زرتشتیان 365 روز است و در سال‌های کبیسه، روزی به نام «اورداد» به 5 روز پایان سال افزوده ‌می‌شود. هر ماه در سالنمای زرتشتیان 4 بخش است. دو بخش نخست هفت روز و دو بخش پایانی 8 روز  هستند. روزهای نخست هر بخش به نام آفریدگار (خداوند)، به ترتیب اورمزد، دی‌بآذر، دی‌بمهر و دی‌بدین است که روزهای نیایش و استراحت زرتشتیان به‌شمار می‌روند. در زیر نام سی روز ماه به همراه چم (:معنی) هرکدام آورده شده است.

verahram5

 

ardi

سالنمای راستی: تهران، خیابان حافظ، پایین‌تر از کریم‌خان زند، ابتدای پل حافظ، نبش خیابان ولدی، پلاک 420
دورواج 88938812-021 پیام‌گیر 88731949-021

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با درود و سپاس بسیار از سالنمای راستی که طی این مدت برای نماهنگ های زیبا که به مناسبت های مختلف تهیه شده بود زحمت کشیدن و ما را شاد نمودند . از سرور گرامی امید فرهنگ که با صدای دلنشین شان مهر کردند و این سرود زیبا را خواندند سپاسگزارم . پیشاپیش ورهرام ایزد بر همه هم کیشان خجسته و فرخنده باد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04