لوگو امرداد
در پی زمین‌لرزه‌ی امروز:

چند آجر از کنگره‌ی فلک‌الافلاک فروریخت

1 6در پی رخ دادن زمین‌لرزه‌ی نیمروز چهارشنبه 17 اردیبشت‌ماه 1399 خورشیدی، در شهرهای فیروزآباد و خرم‌آباد لرستان چند آجر از کنگره‌ی دژ شکوهمند شاپورخواست (قلعه‌ی فلک‌الفلاک) فرو ریخت.
به گزارش ایرنا سیدامین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری در همین‌باره گفت: «زمین‌لرزه ظهر امروز خسارت زیادی به قلعه تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد وارد نکرده است».
وی افزود: «بر اثر زلزله ظهر امروز فقط بندکشی چند کنگره از قلعه فلک الافلاک دچار آسیب شده و چند آجر از کنگره‌ها ریزش کرده است.»
وی با اشاره به دیرینگی تاریخی دژ فلک‌الافلاک ادامه داد: «اکنون تیم ارزیاب و کارشناسی این اداره‌کل در حال بررسی این قلعه تاریخی است و هیچ‌گونه آسیب جدی به این بنای تاریخی گزارش نشده است.»
زمین‌لرزه نخست با شدت ۵.۱ ریشتر با مرکزیت فیروزآباد الشتر در عمق هفت کیلومتری زمین و در ساعت ۱۲ و ۳۷ دقیقه و ۴۹ ثانیه به وقوع پیوست. کمتر از یک ساعت پس از آن زمین لرزه‌ی دیگری به بزرگی ۳.۱ ریشتر در چگنی واقع در ۳۰ کیلومتری خرم‌آباد رخ داد.
دژ باستانی فلک الافلاک یک سازه‌ی بزرگ آجری است که از روزگار ساسانیان برجای مانده است.این دژ از ارزشمندترین آثار تاریخی ایران و جهان است که بر روی تپه‌‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌‌آباد استوار شده و زیبایی و معماری شگفت‌‌انگیز این دژ موجب شده که از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری جهان به‌شمار آید.
این سازه‌ی کم‌مانند ساسانی، به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و سال‌هاست چشم‌به‌راه رفع موانع برای ثبت جهانی است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30