لوگو امرداد
کلیدی برای رمزگشایی پیش از تاریخ

کشف گنجینه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها در مشگین‌شهر

sengnegare ده هزار سنگ‌نگاره در دشت‌های مشگین شهر، در استان اردبیل، کشف شد. این سنگ نگاره‌ها از دوران مفرغ تا روزگار تاریخی را دَربر می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، ایمانعلی ایمانی، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشگین‌شهر، روز چهارشنبه از شناسایی گستره‌های جدیدی از سنگ‌نگاره‌ها با بیش از 10 هزار نقش سنگ‌نگاره در دشت‌های این شهرستان خبر داد و گفت: «در دشت‌های مشگین‌شهر گنجینه‌ای از هنر هزاران ساله خوابیده و نمونه‌ای از کهن‌ترین زیستگاه‌های انسانی است که به ما کمک می‌کند تا نظاره‌گر سیر تغییر و تحول در زندگی انسان در هزاران سال قبل باشیم».
او در ادامه گفت: «با تلاش‌ها و پیگیری‌های لازم 15 منطقه جدید از سنگ‌نگاره‌ها شناسایی شد و پرونده آنها جهت ثبت در فهرست آثار ملی آماده می‌شود».
وی افزود: «این حجم نقش و سنگ‌نگاره در شهرستان مشگین‌شهر در منطقه شمال غرب کشور بی‌نظیر و کم‌نظیر است و یک موزه بی بدیل با نگاره‌های کهن بی‌سقف را به ارمغان آورده که بهترین ابزار رمزگشایی ماقبل تاریخ هستند».
ایمانی در دنباله گفت: «سنگ‌نگاره‌ها از قدیمی‌ترین اسناد زندگی انسان‌های پیشین و جلوه‌گاهی از اجتماع، فرهنگ، هنر، دانش و زیست‌بوم آنها و نمایش محیطی، آداب و رسوم، باورها، عقاید، اسطوره‌ها، آرزوها، دعاها، صحنه‌های شکار و نبرد آدمیان است».
ایمانی همچنین گفت: «نقش‌های روی سنگ‌ها گویای دورانی است که بشر به ابزار نخستین شکار و رام کردن حیوانات و پس از آن کشاورزی و کاشت گیاهان روی آورد».
رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشگین‌شهر با اشاره به اهمیت این سنگ‌نگاره‌ها در صنعت گردشگری افزود: «این سنگ‌نگاره‌ها از آثار فرهنگی و انسان‌شناسی است و می‌تواند به تورهای زمین‌گردشگری و ژئوسایت‌ها جذابیتی دوچندان بدهد».
ایمانی این سنگ‌نگاره‌ها را مربوط به دوره مفرغ تا دوره‌ی تاریخی دانست و افزود: «آداب و رسوم و عقاید مردمان این دوره‌ها و اهمیت برخی از حیوانات و جانوران در کشاورزی، جنگ و غیره در این سنگ‌نگاره‌ها آورده شده است».
شهرستان مشگین‌شهر با 155 هزار َتن جمعیت در 90 کیلومتری شمال باختری (:غربی) اردبیل، دارای آثار تاریخی فراوان است.
ده‌ها اثر باستانی و نیز سایت تاریخی شهر «یئری» با ده‌ها پیکره‌ی سنگی با حدود 8 هزار سال پیشینه در این شهرستان دیده می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30