لوگو امرداد

آسیب زمین‌لرزه‌ی خوی به یادمان‌های تاریخی

زمین‌لرزه‌‌‌ی چندروز گذشته‌ی شهرستان خوی به بخش‌هایی از بازار و ساختمان تاریخی شورای شهر، موزه و چند سازه‌ی تاریخی دیگر آسیب زد، ولی  آرامگاه شمس آسیب جدی ندیده است.

مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پایش و بررسی اولیه سازه‌های تاریخی شهرستان خوی پس از دو زمین‌لرزه روزهای گذشته که واپسین آن‌ها ۵.۹ ریشتر قدرت داشت و شوربختانه با تلفات انسانی همراه بود، گفت: در ۱۰ روز گذشته دو زمین‌لرزه با قدرت بالا در «خوی» رخ داد. برخی سازه‌های تاریخی بر اثر زمین‌لرزه‌ی نخست آسیب‌هایی دیده بودند. در زمین‌لرزه‌ی دوم هم دوباره شاهد ایجاد ترک‌ها و ریختن گچ‌بری‌ها از سقف و نمای برخی بناهای تاریخی بودیم و ترک‌خوردگی بیش‌تر در بازار تاریخی و ساختمان شورای شهر خوی که یک سازه‌ی تاریخی است، دیده شد.

وی افزود: در موزه «خوی» نیز ویترین‌ها آسیب دیده‌اند و حتا یکی از آثار موجود در موزه هم دچار آسیب شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان غربی گفت: در شکل کلی ویرانی جدی در سازه‌های تاریخی خوی نداشتیم و برآورد کلی ما این است که برای جبران خسارت‌های ناشی از زمین‌لرزه‌های چند روز گذشته به اعتباری نزدیک‌به پنج میلیارد تومان نیاز داریم.

صفری همچنین درباره وضعیت آرامگاه تاریخی «شمس تبریزی» که در شهر خوی جای دارد، گفت: درباره‌ی وضعیت این آرامگاه نگران بودیم، اما خوشبختانه آرامگاه شمس آسیب جدی در این زمین‌لرزه ندیده است و تنها ترک‌خوردگی‌های جزئی در این سازه دیده شده است. همچنین پیرامون آرامگاه شمس کارگاه‌های ساختمانی وجود داشت که خوشبختانه مجموعه‌ی در حال ساخت این محوطه هم آسیب جدی ندیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در پایان، درباره وضعیت پل‌های تاریخی خوی، در پایان افزود: پل‌های تاریخی «خوی» در زمین‌لرزه آسیب جدی ندیده‌اند.

عکس‌هایی که در ادامه آمده است، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در دسترس ایسنا قرار داده و میزان زمین‌لرزه به برخی سازه‌های تاریخی خوی را نشان می‌دهد.

khoy2

khoy

khoy3

khoy1

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01