لوگو امرداد
در پی زمین‌لرزه‌ی بامداد امروز تهران

ترک‌های کاخ صاحبقرانیه عمیق‌تر شد

Sahebgharaniyehدر پی زمین‌لرزه‌ی 5/1 ریشتری بامداد آدینه 19 اردیبهشت‌ماه 1399 خورشیدی تهران، میراث فرهنگی از آسیب جزیی به کاخ صاحبقرانیه و آسیب ندیدن دیگر سازه‌های تاریخی و موزه‌های این استان خبر داد.
به‌گقته‌ی معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سازه‌ها و موزه‌های استان تهران از این زمین‌لرزه‌ی، هیچ آسیبی ندیدند، اما سازه‌ی بناها باید به صورت دقیق و روشن بررسی شوند.
محمدحسن طالبیان در گفت‌وگو با ایسنا، با پافشاری بر ‌اینکه سرپرستان (:متولیان) میراث فرهنگی در استان تهران بررسی‌های لازم را پس از رخ‌ دادن زلزله انجام داده‌اند، گفت: «بر اساس بررسی‌ها خوشبختانه هیچ کدام ازآثار آسیبی ندیده‌اند، اما نیاز است تا در یکی دو روز آینده، سازه‌ی موزه‌ها و آثار تاریخی به صورت کامل بررسی شوند تا در صورت وجود ترک یا هر آسیب حتی جزیی دیگری، اقدامات مورد نیاز برای حفاظت و مرمت انجام شود».
وی تنها گزارش ارایه شده از آسیب موزه‌ها، را مربوط به ایجادِ آسیب‌های جزیی به کاخ صاحبقرانیه در مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی نیاوران دانست و افزود: «با توجه به ترک‌هایی که این کاخ تاریخی در گذشته با آن مواجه شده بود، لرزشِ زلزله‌ی گذشته، باعث وارد شدن آسیب‌های جزیی به این بنا شد و قدری ترک‌های عمیق‌تر شدند، اما گزارش دقیق‌تر در این زمینه بعد از بررسی‌های تکمیلی در روزه‌های آینده اعلام می شود».
وی یادآور شد: «هیچ گزارشِ دیگری از آسیب‌های احتمالی به دیگر بناهای تاریخی در تهران هنوز به دست‌مان نرسیده است و کارشناسان همچنان در حال بررسی موزه‌ها و بناهای تاریخی در سطح استان هستند».
کمیته مدیریت بحران همواره پیگیر وضعیت موزه‌ها است
محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی، نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر ارائه‌ی گزارش همه‌ی موزه‌های تهران از ساعت‌های نخستین رخداد زلزله از طریق کانال موزه‌ها، گفت: «هرکدام از موزه‌ها در سطح استان تهران موظف شدند تا تصاویر و وضعیت موزه‌ی خود را به صورت دقیق اعلام کند که خوشبختانه هیچ گونه آسیبی وارد نشده است».
وی با این وجود از فعالیت همیشگی کمیته‌ی مدیریت بحران که ازسوی معاونت میراث فرهنگی در وزارتخانه ایجاد شده، خبر داد و و افزود: «خوشبختانه این کمیته در همه‌ی استان‌ها و موزه‌های زیر نظر وزارتخانه اقدام به ایجاد ستاد بحران کرده است که از این طریق می‌توانیم وضعیت همه‌ی موزه‌ها را در زمانِ بحران به طور کامل بررسی کرده و زیرنظر داشته باشیم».
کارگر بحران‌های گوناگون مانند زمین‌لرزه، سیل، مسایل اجتماعی و جنگ را دارای دستورالعمل‌های ویژه‌ی خود دانست و ادامه ‌داد: «ما بیشترین توان‌ و برنامه را برای پیش‌بینی وضعیت‌های گوناگون در زمان بحران گذاشته‌ایم».
تاریخِ دماوند سالم است
پرهام جانفشان، مدیرکل اداره‌ی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا در همین‌باره گفت: «خوشبختانه هیچ‌کدام از آثار و موزه‌های قرار گرفته در سطح استان تهران دچار آسیب نشده‌اند».
او همچنین با پافشاری بر اینکه همه‌ی‌ آثار تاریخی و بناهای قرار گرفته درسطح شهرستان دماوند نیز از زمین‌لرزه‌ی پنج و یک ریشتری آسیبی ندیده‌اند، افزود: «بررسی همه‌ی آثار در سطح استان به مدت زمان نیاز داشت که خوشبختانه به طور کامل انجام شد و اکنون مطمئن هستیم که لرزش‌ها چه به سازه‌های موزه‌ای و چه آثار داخل موزه‌ها و بناهای تاریخی و حتی تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی هیچ آسیبی وارد نکرده است».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10