لوگو امرداد

آموزش زبان دری در کانال «زون گورونی»

vafadari

هرمز وفاداری برای آموزش زبان دَری کانال تلگرام(زون گورونی) را راه‌اندازی کرد.

هرمز وفاداری از زرتشتیان هازمان زرتشتی است که از سال 1393 خورشیدی و با مشاهده‌ی فراموشی این زبان در میان جوان به اندیشه‌ی راه‌اندازی کانال آموزش زبان دری به زرتشتیان افتاد.

هرمز وفاداری پیرامون اندیشه‌های نخستین این کار گفت: «زمانی که زبان دری را در خطرِ نابودی دیدم، به اندیشه‌ی کاری برای زنده نگاه داشتن این زبان افتادم. نخست برای تشویق دانش‌آموزان زرتشتیِ دبستان‌های گیو و جمشیدجم که به این زبان سخن می‌گفتند، پیشکش دادیم. پس از آن، از شمار دانش‌آموزان دبستان پسرانه‌ی جمشیدجم، دبستان دخترانه‌ی گیو و سازمان جوانان زرتشتی(فروهر) که زبان دری را بلد بودند، آمارگیری کردم.»

وفاداری آمار کسانی را که به این زبان سخن می‌گفتند، نگران‌کننده عنوان کرد و گفت: «32 درصد از 125 دانش‌آموز جمشیدجم، ، 36 درصد از 85 دانش‌آموز دبستان گیو، و تنها 7 درصد از نزدیک به 80 دانش‌آموز سازمان جوان زرتشتی(فروهر) به این زبان سخن می‌گفتند؛ که آمار کم و نگران‌کننده‌ای بود.» هرمز وفاداری این موضوع را با اسفندیار اختیاری نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس و رستم خسرویانی فرنشین انجمن زرتشتیان تهران در میان گذاشت و از آن‌جا که از سوی آن‌ها حرکتی ندید، خود به اندیشه‌ی ایجاد یک ابزار برای آموزش این زبان افتاد.

وفاداری در این‌باره افزود: «از آن‌جا که دیدم کودکان و دوست‌داران ابزاری برای یادگیری این زبان ندارند، به اندیشه‌ی راه‌اندازی تارنما(:سایت) افتادم ولی چون راه‌اندازی آن دشوار بود و به نیروی بسیاری نیاز داشت، با روی کار آمدن تلگرام، یک کانال تلگرامی ساختم.» کانال «زون گورونی» نخستین کانال آموزش زبان دری با آوا(:صوت) است و تاکنون 515 هموند زرتشتی دارد. هرمز وفاداری دراین‌باره گفت: «تاکنون کتاب‌های آموزش زبان دَری همچون کتاب خانم شهزادی چاپ شده است ولی هیچ کدام آموزش با آوا نداشته‌اند. این کانال دارای واژه‌های دری همچون رنگ، احوال‌پرسی و… است و در ادامه سروده‌های گورونی که سروده‌ی خودم است و داستان‌هایی را که برای خودم نیز روی داده است، به زبان دری در این کانال گذاشته‌ام.» هرمز وفاداری می‌خواهد این آموزش‌ها را در قالب سی‌دی نیز در اختیار دانش‌آموزان دبستان‌های جمشیدجم و گیو بگذارد. به گفته‌ی هرمز وفاداری این کانال تنها ویژه‌ی زرتشتیان است.

لینک کانال «زون گورونی» برای زرتشتیان: https://telegram.me/joinchat/BNOloj6h7Lf7Irw_6OMDhA

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09