لوگو امرداد
انجمن زرتشتیان تهران برخط برگزار کرد

آیین پرسه همگانی اورمزد و تیرماه با یاد فروهر درگذشتگان

انجمن زرتشتیان تهران در راستای رعایت نکته‌های بهداشتی پیشگیری از گسترش کووید-19، آیین پرسه همگانی (روز اورمزد و تیرماه) را برخط (آنلاین) برگزار کرد.

زرتشتیان در پرسه‌‌ی همگانی روز اورمزد از ماه تیر، برابر با ٢٩ خوردادماه، گردهم می‌آیند و فروهر جانسپاران راه میهن در جنگ ایران و توران به روزگار منوچهرشاه پیشدادی را گرامی می‌دارند. درود می‌فرستند به روان همه‌ی درگذشتگان که در سال گذشته از جهان هستی به زندگی مینوی پیوستند و از خانواده‌های تازه‌روانان یاد می‌کنند. امسال با پایداری ویروس کووید-19، آیین پرسه همگانی تیرماه از ساعت ۹ تا ۱۱ بامداد روز اورمزد و تیرماه زرتشتی برابر با ۲۹ خرداد‌ماه 1399 خورشیدی در تالار پذیرایی ایرج بدون حضور همکیشان بود. سرایش اوستا با آوای موبد فرهنگ ضیاتبری ادا شد. سخنرانی آیینی را موبد اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان به انجام رساند و در دامنه‌ی دین و فرهنگ و آن چه که در پیوند با امور مینوی هازمان است، با بهدینان و بسته‌کشتیان سخن گفت و رهنمون کرد. همکیشان از تارنمای انجمن زرتشتیان تهران به‌ عنوان مهمان غیرحضوری در آیین برخط (آنلاین) پرسه‌ همگانی شرکت کردند و پیام آمرزش‌باد خود را برای بستگان درگذشتگان نوشتند. پخش عکس درگذشتگان همراه با یادداشت نام روانشاد بخشی از برنامه‌‌ی آیین مجازی بود. کمیسیون خدمات انجمن زرتشتیان تهران مسوول برنامه‌ریزی و هماهنگی آیین برخط پرسه همگانی بود. کامبیز میزانیان، هموند انجمن زرتشتیان تهران، بخش رایانه را بردوش داشت. افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران، رامین خسروی، جانشین فرنشین انجمن زرتشتیان تهران و فرنشین کمیسیون روابط‌عمومی انجمن، مهردخت شهریاری، فرنشین کمیسیون خدمات، رستم خرمدین و ساسان نیکنام، هموندان کمیسیون خدمات، دست‌اندرکاران برگزاری آیین مجازی پرسه‌ی همگانی بودند.

هر هازمانی به باورها و آیین‌های خود زنده است و پایا و پویا می‌ماند. از آنجایی که در گاه‌هایی از تاریخ ایران، شمار درگذشتگان به شوند جنگ، بیماری و … بسیار بوده است،‌ برگزاری آیین پرسه برای تک‌تک آنان بسیار دشوار می‌شود. از این‌رو نیاکانمان با برگزاری دو پرسه همگانی، درگذشتگان را یاد می‌کردند. آیین پرسه‌ در روز اورمزد روز و تیرماه که پرسه‌ی تیرگان نیز نامیده می‌شود به سبب بزرگداشت فروهر درگذشتگان در جنگ تورانیان و ایران است، به‌ویژه آرش کمانگیر که جان خود را در تیر گذاشت و مرز ایران و توران را تا آن سوی جیحون گسترش داد. ایرانیان در یورش تورانیان، شکست سختی خوردند و بازپس نشستند. مرزها کوچک و خانه‌ها تنگ شد. ده روز پس از این، دهم تیرماه در روز تیر از ماه تیر که سیزدهمین روز ماه زرتشتی و دهمین روز از سالنمای رسمی کشور است، آرش کمانگیر جان در تیر می‌گذارد و مرزها را باز می‌گشاید.

«پرسه» از ریشه «پرس» به چم (:معنای) «پرسیدن» است. در آیین پرسه، دوستان و خویشان برای پرسیدن چگونه بودن بستگان و نزدیکان تازه درگذشته به دیدارشان می‌روند و برای کسی که درگذشته آیین یادبود برگزار می‌کنند و یادش را گرامی می‌دارند. در آیین نیاکانی، همپرسگی با خانواده‌ی درگذشتگان سفارش شده است.

 

1 21

2 5

آتشکده زرتشتیان تهران

3 5

داریوش موبد سرپرست نگهبان آتشکده تهران

4 7

5 4

هموندان هیات‌مدیره‌ی انجمن زرتشتیان تهران: رستم خرمدین، مهردخت شهریاری،کامبیز میزانیان، رامین خسروی جانشین فرنشین و ساسان نیکنام

6 5

41 1

موبد فرهنگ ضیاتبری

8 3

9 3

10 3

موبد اردشیر خورشیدیان فرنشین انجمن موبدان

11 4

12 3

13 3

14 3

15 3

16 5

از راست:افشین نمیرانیان فرنشین انجمن زرتشتیان تهران و رامین خسروی نایب فرنشین

17 3

18 3

19 3

20 3

21 3

22 3

کامبیز میزانیان هموند انجمن زرتشتیان تهران

23 2

24 2

25 2

26 2

موبد اردشیر خورشیدیان فرنشین انجمن موبدان

27 2

افشین نمیرانیان فرنشین انجمن زرتشتیان تهران

28 2

موبد اردشیر خورشیدیان فرنشین انجمن موبدان

29 2

30 2

45

32 2

44 1

34 2

35 3

36 1

33 2

37 2

مهردخت شهریاری کمیسیون خدمات انجمن زرتشتیان تهران

38 1

40 1

فرتور از همایون مهرزاد است.

1393

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. با درود. از همیاری اعضا هیات مدیره انجمن در برپایی این آیین به شیوه مجازی سپاسگزارم. امیدوارم که این رویه در دیگر فعالیتهای انجمن تکثیر شود تا با استفاده از این تهدید بیماری بتوانیم فرصتهای جدید در هر چه بهتر کردن ارتباط مردم با انجمن (گمگشته ای که دنبالش میگردیم) ایجاد کنیم. سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06