لوگو امرداد
آگاهی‌رسانی انجمن زرتشتیان کرج

آیین گهنبار چهره میدیوشهم‌گاه دورواج برگزار می‌شود

2 6 1انجمن زرتشتیان کرج با آرزوی تندرستی و رهایی از بیماری در سراسر جهان آیین واج یشت گهنبار و آفرینگان‌خوانی گهنبار چهره میدیوشهم‌گاه را غیرحضوری برگزار می‌کند.
پیرو آگاهی‌رسانی انجمن زرتشتیان کرج، سپیده‌دم روز خور ایزد و تیرماه زرتشتی، یکشنبه هشتم تیرماه خورشیدی ساعت ۵ بامداد موبد گودرز ماوندی آیین واج درون گهنبار میان تابستان بزرگ را به صورت غیرحضوری، برگزار می‌کند. زرتشتیان ساکن در کرج اوستاخوانی دومین چهره از گهنبار سال را دورواج همزمان با دیگر موبدان و همکیشان هم‌آوا و همازور می‌شوند.
همچنین آیین آفرینگان گهنبار این چهره در روز تیر ایزد و تیر ماه برابر با سه‌شنبه ۱۰ تیرماه (جشن تیرگان) نیز ساعت 18 غیرحضوری برگزار می‌شود. همکیشان می‌توانند با اوستاخوانی در این هنگام هم‌بهره‌ی میزد مینوی ‌شوند.

گهنبار، آیین و جشنی است که از دیرباز در پهنه‌ی ایران فرهنگی، به‌پا داشته می‌شده، جشنی که نخستین بن‌پایه و مایه‌ی آن گردهم آمدن، هم‌افزایی، همازوری و شادی است.
میدیوشهیم‌‌گاه دومین چهره از شش گهنبار سال و به چم (:معنی) میان تابستان بزرگ است. در این چهره از گهنبار آفرینش آب پاس داشته می‌شود و از این‌رو در سفره‌ی گهنبار آب را در طرف مسی می‌ریزند و بر سر سفره می‌گذارند.
این گهنبار برپایه‌ی گاهشمار زرتشتی از روز خیر ایزد تا دی‌بهمر ایزد در تیرماه که با هشتم تا 12 تیرماه در گاهشمار رسمی کشور برابری می‌کند، برگزار می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-27