لوگو امرداد

پروین مهربانی زردشتی، فرنشین پیشین سازمان زنان زرتشتی درگذشت

14پروین مهربانی زردشتی از نیک‌اندیشان زرتشتی با بیش از ۶۰ سال پیشینه‌ی هموندی و فرنشین چندین دوره هیات‌مدیره سازمان زنان از جهان هستی درگذشت و به مینو پیوست.

پروین مهربانی زردشتی (مهرآفرین) در پی شکستگی استخوان و عوارض پس از عمل جراحی با گذشت دو هفته بستری در بیمارستان، شامگاه تیر ایزد از ماه تیر زرتشتی برابر با سه‌شنبه 10 تیرماه ۱۳۹۹ خورشیدی پس از 86 سال زندگی ارزنده چشم از جهان فرو بست.
پروین مهربانی زردشتی، از کنشگران پیشکسوت پس از 60 سال خدمت در سازمان زنان زرتشتی، از هیات‌مدیره کناره‌گیری کرد. وی در انتخابات گردش جدید هیات مدیره‌ی سازمان زنان که آبان‌ماه سال 1397 خورشیدی برگزار شد در سخنانش با ابراز سپاسداری از فعالان سازمان زنان و حضور در انتخابات، تصمیم خود مبنی بر کناره‌گیری از هیات‌مدیره‌ی سازمان زنان زرتشتی را اعلام کرد و گفت با تمام عشق و علاقه به ادامه‌ی حضور و با همه‌ی اصرار اعضا و همکاران به ماندن، از هیات‌مدیره کنار می‌رود و راه را برای نیروهای جوان‌تر و جدید باز می‌کند ولی همواره به عنوان مشاور در کنار سازمان و در جلسات شرکت کرده و پشتیبان و راهنمایی هیات‌مدیره خواهد بود تا شاهد بالندگی و پیشرفت بیشتر این ارگان زرتشتی باشد.

پروین مهربانی زردشتی فرزند گوهر بهرام گشتاسب‌پور و مهربان رستم مهربانی زردشتی سوم مهرماه 1313 خورشیدی در تهران چشم به جهان هستی گشود. از شانزده‌سالگی به عنوان هنرجو وارد سازمان زنان زرتشتی شد. سال 1331 دیپلم فنی و هنری خود را از دبیرستان انوشیروان دادگر گرفت. سال 1332 به عضویت کمیسیون روابط‌عمومی سازمان زنان زرتشتی درآمد. سال 1337 به دنبال گسترش سازمان زنان زرتشتی کلوپ دختران آناهیتا بنیاد شد و پروین مهربانی زردشتی پس از گلی خانم سیروسی سرپرستی کلوپ را بر دوش گرفت. پس از آن به عنوان نماینده‌ی سازمان زنان در کانون دانشجویان زرتشتی به همکاری ادامه داد. زنده‌یاد پروین مهربانی سال 1359 هموند هیات‌مدیره‌ی سازمان زنان شد. از سال 1367 خورشیدی به عنوان جانشین فرنشین برگزیده شد. پس از کناره‌گیری کتایون شاهرخ (فرین) در سال 1375 فرنشینی سازمان زنان زرتشتی را بردوش گرفت. سازمان زنان زرتشتی به پاس ارج نهادن به تلاش‌های پیوسته‌ی این بانوی فرزانه با برگزاری آیین بزرگداشت در سال 1384 سپاسدار خدمات باارزش یار همیشگی خود شد. وی دوره‌ی کامل زبان انگلیسی را در انجمن ایران انگلیس گذراند و به هنر خیاطی تا مرحله‌ی دریافت پروانه‌ی تاسیس آموزشگاه خیاطی تسلط داشت. در جوانی با پیشنهاد فرنگیس شاهرخ (یگانگی) در بنیاد خیریه‌ی وقت (بنیاد خیریه آمنه‌ امروزی) به فرزندان بنیاد هنر خیاطی را آموزش می‌داد. همسر وی روانشاد سرهنگ منوچهر مهرآفرین بود.
در سال 1356 نیایشگاه درمهر گوهر و مهربان اصفهان به کوشش خانواده‌ی دهشمند و گران‌مایه‌ مهربانی زردشتی به نامگانه پدر و مادر روانشادشان گوهر بهرام گشتاسب‌پور و مهربان رستم مهربانی‌زردشتی ساخته شد و بهشتی‌روان پروین مهربانی زردشتی نماینده‌‌ای از این خانواده بود.

سازمان زنان زرتشتی در سال‌های ۲۵– ۱۳۲۴ خورشیدی تشکیل شد. در بهمن‌ماه ۱۳۲۹ خورشیدی برابر با ۱۹۵۰میلادی، پس از تصویب اساسنامه‌ی این سازمان، به ثبت رسید و به نام سازمان زنان زرتشتی آغاز به کار کرد.

به روان پاک همه درگذشتگان درود باد. امرداد درگذشت بانوی پارسا پروین مهربانی زردشتی را به بازماندگان و بستگان آن روانشاد آرامش‌باد گفته؛ برای آن انوشه‌روان، گروسمان‌نشینی و برای بازماندگان شکیبایی و دیرزیوی آرزومند است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

9 پاسخ

  1. روانش شاد و بهشت جايگاهش باد. فردي فرهيخته و خدمتگزار جامعه بود.

  2. خدایش بیامرزد، به بازماندگان و وابستگان ایشان آرامش باد می گوییم و آرزوی دیرزیوی داریم.
    ایشان دوسال پیش در شب جشن تیرگان پس از انجام نیت خیرشان با چشمی گریان از درب مهر گوهر و مهربان اصفهان خداحافظی کردند و حال در همان شب بهشتی روان گردیدند. خواست اهورامزدا چنین بوده تا انسانی بزرگوار، نیک اندیش، نیک گفتار، نیک کردار و دهشمندی را در این جهان نیز در یادها جاوید نگه دارد.

  3. خانم مهبپربانی همیشه بیادتیم…..روحش شاد و یادش گرامی
    یکی از اعضا قدیم کانون دانشجویان زرتشتی

  4. بر فروهر پاکان درود باد
    بر فروهر بانو پروین مهربانی زرتشتی هزاران درود و بر روانش آمرزش باد. 60سال کار اجتماعی دلیری میخواهد. دلی استوار و جانی پایدار!
    پروین خانم نمونه ی پایداری و استواری بود. نیکی هایش به یاد و راهش پررهرو باد.

  5. یاد و خاطره اش همیشه به نیکی یاد میشود . راهش پر رهرو باد .

  6. او با عشق تلاش و کار میکرد. روحش شاد و یادش گرامی باد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30