لوگو امرداد
پیش‌کش سالنمای راستی

نماهنگ شاد؛ پارس بانو نگین کوه زرجو

چهارمین میعادگاه بزرگ آیینی زرتشتیان، «پیربانو» در دامنه‌ی کوهی نزدیک به جنوب عقدا و در درون دره‌ای از کوهستان‌های این سرزمین به نام زَرجو جای دارد. زرتشتیان از روز مهر ایزد تا ورهرام ایزد در ماه تیر، پنج روز از سیزدهم تا هفدهم تیرماه خورشیدی در زیارتگاه پیر پارس‌بانو گردهم می‌آیند و مانند دیگر نیایشگاه‌ها پس از نیاش همگانی به دیدوبازدید و شنیدن مشکلات یک‌دیگر می‌پردازند. به‌ویژه در آن زمان که زرتشتیان در تنگنا بودند به امید آن‌که گره از کارشان باز شود در چنین مکان‌های آیینی به هم می‌رسیدند.

ای پیر با مهر و صفا، الگوی پاكی و وفا                  رنجیده از جور و جفا، در جستجویت آمدم

ایرانیان باستان به نیکی دریافته بودند زیبایی، شادی، آزادی و آزادگی پدیده‌های ارزنده و درخور ستایش است. هماره می‌کوشیدند تا آن را به دست آورند و دیگران را نیز در آن هم بهره سازند.
زیارتگاه‌ها و نیایشگاه‌ها در جایی که رشته قنات یا چشمه آبی وجود داشت پایه‌گذاری می‌شد. جایگاهی با ارزش برای گردهم‌آیی، نیایش، دیدار و آشنایی همگانی، داد و دهش، رایزنی برای رسیدن به زندگی بهتر و داشتن شادمانی گروهی بوده که همچنان پایدار مانده است. دلدادگان این مکان‌های سپند برای رسیدن به آرامش تن و روان بدان رو می‌آورند و باور دارند، پیوندی است میان آنان و آگاه به راز دانا و توانا.

امسال با پیامدی که پایداری ویروس ناشناخته کرونا پیش آورده، گردهمایی در سپندینه پیر «پارس بانو» شدنی نیست. سالنمای راستی با پیش‌کش نماهنگ این فضای مینوی را فراهم کرده است. امید است همگی تن را تندرست و پرتوان، خرد را دانا و پویا، و وجدان (دین) را هشیار و بیدار نگاه داریم. به یاری پروردگار یکتا. همازور بیم همازور هما اشوبیم.

روز

روزخورشیدی scaled
سالنمای راستی با بیش از ۷۰ سال پیشینه

زیارتگاه پارس‌بانو یا بانوی پارس در دامنه کوهی نزدیک جنوب عقدا و در 112 کیلومتری شمال غرب یزد در کنار روستایی به نام ارجنان (زرجو) واقع شده است. همه ساله زرتشتیان از سیزدهم تا هفدهم تیرماه خورشیدی روز مهر تا ورهرام برای برپایی آیین‌های دینی و سنتی به این زیارتگاه می‌آیند. به باور زرتشتیان شاهزاده پارسی به نام پارس بانو (خاتون بانو) در این مکان مقدس پناه گرفته است. زرتشتیان به مدت پنج روز در تاریخ یاد شده به گرد هم آمده و به درگاه اهورامزدا نیایش می‌کنند و آیین‌های دینی و سنتی خود را به جا می‌آورند. ساختمان اصلی زیارتگاه به صورت گنبدی بزرگ با خیله‌های اطراف است.

4 TIR

سالنمای راستی: تهران، خیابان حافظ، پایین‌تر از کریمخان زند، ابتدای پل حافظ، نبش خیابان ولدی، پلاک 420

دورواج 88938812-021  پیام‌گیر 88731949-021

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. با سلام از همین جا تشکر میکنم از شما که اطلاعات خوب و ازرشمندی در اختیار همه ی ایرانیان این وارثان سرزمین کهن اهورایی قرار میدهید ???

  2. با درود به پیشگاه حضرت زرتشت
    به عنوان یک ایرانی مسلمان به همه هموطنان عزیز زرتشتی ام درود می فرستم و آرزوی روزگاری سرشار از بهروزی و آرامش، برای همگان از درگاه اهورامزدا دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30