لوگو امرداد

آیین گهنبار چهره پیته‌شهیم‌گاه در شیراز مجازی برگزار شد

گهنبار آفرینش زمینآیین گهنبار پایان تابستان بزرگ به پاس آفرینش زمین با پخش زنده در صفحه اینستاگرام انجمن زرتشتیان شیراز برگزار شد.

آیین گهنبار چَهره‌ی پیته‌شهیم‌گاه در شیراز، آدینه 21 شهریور‌ماه از ساعت 17:30 به‌گونه‌ی مجازی آغاز شد. این آیین با پخش زنده‌ی اوستاخوانی موبدیار رستم خسرویانی و نیایش همگانی به درگاه اهورامزدا در محل آدریان شیراز برای زرتشتیان شیراز آغاز شد. سپس میترا جوانمرد، نماینده‌ی کمیسیون دینی انجمن زرتشتیان شیراز با درود به فروهر پاک روانشاد افلاتون سهرابی، به ارائه‌ی گزارشی از عملکرد کمیسیون دینی پیرامون کلاس‌های مجازی دینی پرداخت تا خانواده‌ها بیش از پیش در روند برگزاری کلاس‌ها به‌گونه‌ی مجازی در سال تحصیلی جدید قرار گیرند. هماهنگی پخش زنده‌ی آیین گهنبار را مهتاب گشتاسبی بردوش داشت که در آغاز و پایان آیین در نقش راوی با نمایش تصاویری زنده از باغ وقفی، آشپزخانه‌ای که پیش از فراگیری بیماری کووید-19 سرشار از شور بانوان شیرازی بود و باغی که سر و صدای کوچک و بزرگ در آن بلند بود، با همراهی موسیقی بی‌کلام، دقایقی بینندگان و شنوندگان را تحت‌تاثیر قرار داد و آنها را به حال‌وهوای گذشته‌های باغ وقفی و برگزاری باشکوه آیین‌ها برد.

در باور زرتشتیان گهنبار پیته‌شهیم هنگامه‌ی آفریده شدن «زمین» از سوی پروردگار است و آیین‌های این گهنبار هم‌چون دیگر گهنبا‌رها برگزارمی‌شود. در روستاهای زرتشتی‌نشین‏، هر روز در خانه‌ای سفره‌‌ی گهنبار گسترده و اشیا و خوراک‌هایی روی آن گذاشته می‌شود. گهنبار «پَیتَه‌شَهیِم» یا گهنبار چَهره‌ی پایان تابستان بزرگ، هر سال از روز اَشتاد ایزد بر پایه‌ی گاه‌شمار زرتشتیان که برابر با 21 شهریورماه در سالنمای رسمی کشور است، آغاز می‌شود. این گهنبار هم‌چون دیگر گهنبارها پنج روز به درازا خواهد کشید و در روز انارام که برابر با ٢۵ شهریورماه است، به پایان می‌رسد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-13