لوگو امرداد

غار یخی چما و دو اثر طبیعی دیگر از چهار محال و بختیاری ثبت ملی شد

chamaaسه اثر طبیعی از استان چهارمحال و بختیاری در فهرست میراث طبیعی کشور جای گرفت.

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود جاذبه‌های طبیعی استان گفت: سه اثر طبیعی از استان در فهرست آثارملی طبیعی ثبت شد.

فریده احمدی در گفت‌وگو با ایرنا در دنباله افزود: آبشار شیخ علیخان و غار یخی چما در کوهرنگ و درخت کهنسال گردو در شهر گهرو برای ثبت به شورای‌عالی ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فرستاده و در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

وی گفت: آبشار شیخ‌علیخان و غار یخی چما به دلیل منحصر به فرد بودن در نوع خود و درخت گردو کهنسال به دلیل قدمت ۲۵۰ ساله به عنوان آثار ملی ثبت شدند.

به گفته وی، تاکنون ۲۰ اثر طبیعی و ۷۶ اثر ناملموس از چهارمحال و بختیاری  ثبت ملی شده است.

 

آبشار شیخ علیخان کوهرنگ یکی از جاذبه‌ها طبیعی استان در ۱۲ کیلومتری شهر چلگرد و ۴۰ کیلومتری روستای سرآقا سید در دامنه‌های کوهرنگ در ورودی روستای شیخ علیخان جای دارد.

این آبشار یک جاذبه  ۱۰۰درصد طبیعی است  که  هیچ‌گونه  دست‌کاری ازسوی انسان در آن انجام نشده است.

غار یخی چما نیز در کنار روستای شیخ علیخان در فاصله‌ی ۲۵ کیلومتری چلگرد در روبه‌روی دشت چما جای دارد که همانند تنگه‌ی بزرگ و یک انباری پربرف است که لایه‌های یخی آن در فصل‌های گرم نیز دارای ضخامت بسیاری است.

این غار از کمیاب‌ترین و شگفت‌انگیزترین غارهای استان به شمار می‌رود که قرار گرفتن دره‌های ژرف و انباشت حجم برف‌های چندین ساله در این غار سبب شده تا قندیل‌های یخ و توده‌های عظیم برف به صورت دائمی و در تمام فصل در این غار باقی بماند، این غار به عنوان بزرگترین منبع آب شیرین ایران نیز آوازه دارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06