لوگو امرداد

بهسازی محور تاریخی و گردشگری روستای زرتشتی‌نشین مبارکه-یزد

مبارکه روستای زرتشتی نشینفرنشین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تفت از پایان فاز دوم مرمت و بهسازی محور تاریخی و گردشگری روستای زرتشتی‌نشین مبارکه در این شهرستان خبرداد.

روستای مبارکه‌ی یزد یکی از روستاهای زرتشتی‌نشین و نزدیک به شهر تفت، با توجه به جاذبه‌های گردشگری آن در طول سال پذیرای شمار زیادی گردشگران داخلی و خارجی است. این روستا از دید موقعیت جغرافیایی در همسایگی روستای چم و در آغاز جاده‌ی تفت به یزد جا گرفته است. از جاذبه‌ها و آثار تاریخی این روستا می‌توان به کوچه باغ‌های قدیمی، سروهای دوقلوی کهنسال، آسیاب آبی، آتشکده، مدرسه، خانه‌ها و بافت تاریخی اشاره کرد. سرو دوقلوی مبارکه یکی از ۶ میراث طبیعی شهرستان تفت است که در آبان‌ماه سال ۱۳۸۸ با شماره ۶۹ در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است. وجود جوی آب و درختان پیرامون آن در بافت قدیم روستا نیز جلوه‌ای چشمگیر و زیبایی ویژه‌ای را به روستا داده و جایی مناسب برای بازدید و استراحت گردشگران است. فاز نخست پروژه‌ی بهسازی و مرمت روستای هدف گردشگری مبارکه، سال 1395 خورشیدی، به انجام رسید. در فاز نخست، به مسیرهای دسترسی گردشگری پرداخته شد. جداره‌های مسیرهای دسترسی به سروهای دوقلو و بافت تاریخی، محوطه اطراف سروها هم‌چنین سردرخانه‌های تاریخی روستای هدف گردشگری مبارکه، با همکاری دهیاری و به‌ویژه زرتشتیان روستا، مرمت و بهسازی شد. در فاز دوم مرمت و بهسازی، با پرداختن به بافت و ساختار ساختمان‌های تاریخی، محور گردشگری تاریخی روستای مبارکه جانی دوباره گرفت.

به گزارش از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، یکشنبه ۲۷ مهرماه 1399 خورشیدی، مهدی جمالیان، رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تفت، گفت: «استحکام‌بخشی دیوارها، ازاره‌چینی سنگی، اندود کاهگل بدنه‌ها و شرفی دیوارها از جمله اقدامات مرمتی انجام شده در این محور تاریخی است.
وی افزود: این محور دارای جاذبه‌ها و آثار تاریخی منحصر به فرد شامل بافت قدیم، مدرسه قدیمی، آتشکده، نمایشگاه آداب و رسوم روستایی، بوم گردی‌ها، سفره‌خانه‌ی سنتی، آسیاب آبی، سرو دو قلوی کهنسال، کوچه باغ و جوی‌های آب است که در صورت تکمیل شدن از مسیر‌های گردشگری پر جاذبه استان خواهد شد.
رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تفت گفت: روستای مبارکه تفت، یکی از روستا‌های زرتشتی‌نشین شهرستان تفت و در جوار روستای چم است که با داشتن بافتی سنتی و طبیعتی دیدنی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود و بازدیدکنندگان برای آشنایی با انواع آداب و رسوم، فعالیت کشاورزی، غذاهای سنتی، صنایع‌دستی و جشنواره‌های متعدد بالاخص جشنواره‌ی انار به تماشای این روستا می‌روند».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09