لوگو امرداد
در امرداد 432 چاپ شده است

رهایی چغازنبیل از بند قند

p02سرانجام پس از کش‌وقوس‌های بسیار خبر رسید که پروانه‌ی (:مجوز) ساخت کارخانه‌ی قند در حریم درجه‌ی یک و دو زیگورات چغازنبیل بازپس گرفته شده است و ساخت‌و‌سازی که بی‌گمان چغازنبیل را از فهرست میراث جهانی یونسکو بیرون می‌گذاشت، انجام نخواهد شد. به‌گفته‌ی حکمت‌اله موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان «اجازه ادامه‌ی کار به این سرمایه‌گذار داده نشده است. مجوز جهاد کشاورزی استفاده از ۱۰۰ هکتار برای کارخانه بود که این مجوز نیز ابطال شد. چغازنبیل یک اثر تاریخی جهانی است که باید با همکاری دوست‌داران این حوزه از آن حفاظت کرد».(خبرگزاری بازتاب خوزستان، 21 آبان‌ماه 1399)

پیش از این، خبرها همه نگران‌کننده و دل‌شوره‌آور بود. باورکردنی نیست که در گستره‌ی یکی از باارزش‌ترین یادمان‌های تاریخی جهان، زمین را هموار کنند و بی هیچ نگرانی از آینده‌ی سازه‌ای که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای دارد، بخواهند کارخانه بسازند. ساخت کارخانه به چه بهایی می‌ارزد که ما این‌چنین به تاریخ و فرهنگ‌مان بی‌مهری می‌کنیم؟

برای آگاهی از آنچه به صدور این پروانه انجامیده بود و راهی که کنش‌گران و میراث فرهنگی برای نجات حریم چغازنبیل پیمودند، با سعید محمدپور، کنش‌گر فرهنگی و فرنشین(:رییس) «انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی تاریانای خوزستان» گفت‌و‌گویی داشتیم که در دنباله آمده است.

بی‌اعتنایی به هشدارهای میراث فرهنگی
سعید محمدپور با تایید خبر لغو ساخت کارخانه‌ی قند در حریم چغازنبیل از چگونگی دریافت پروانه‌ی ساخت کارخانه‌ی نام‌برده در سال‌های گذشته یاد کرد و گفت: «در بهار سال 1397 خورشیدی، استعلام‌نامه‌ای به اداره‌ی میراث‌فرهنگی چغازنبیل رسید. در آنجا نوشته بودند که شرکتی به نام “فانی‌گستر” طرحی دارد و می‌خواهد در حریم چغازنبیل، کارخانه بسازد. پایگاه جهانی چغازنبیل با این کار مخالفت کرد و آن را خلاف ضوابط حریم‌های درجه‌ی یک میراث فرهنگی دانست. دوباره استعلام کردند. باز میراث فرهنگی پاسخ داد که این کار ممنوع است».
او در ادامه افزود: «اما سازمان امور اراضی و جهاد کشاورزی توجهی به این موضوع نکردند و چندین هکتار از زمین‌های درجه‌ی یک محوطه را در سندی به تاریخ 6 آذرماه 1397 برای ایجاد کارخانه‌ی قند و شکر به شرکت فانی‌گستر دادند. حتا برای گرفتن ماشین‌آلات هم به آن‌ها کمک کردند! ما پیشتر گفته بودیم که این کار غیرقانونی است. پس جلو کارهای شرکت را گرفتیم و اعلام جرم کردیم …»

آنچه در بالا آمده است بخشی از گفت‌و‌گوی امرداد با سعید محمدپور  است که با عنوان «رهایی چغازنبیل از بند قند» در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در  رویه‌ی دوم (رویداد) شماره‌ی 432 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره 432

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04