لوگو امرداد

کرونا کامبوزیا پرتوی، فیلمساز نامدار را هم از ایران گرفت

photo 2020 11 24 19 23 31کامبوزیا پرتوی،کارگردان و فیلمنامه‌نویس نامی ایران به شوند ابتلا به بیماری کرونا، بامداد امروز چهارم آذرماه درگذشت.

کامبوزیاپرتوی مدتی پیش برای انجام عمل قلب در بیمارستان دی بستری شد اما به شوند دچار شدن به ویروس کرونا حالش رو به وخامت گذاشت. او بامداد امروز به دنبال وخامت حالش در بیمارستان درگذشت. کامبوزیا پرتوی ۶۵ سال داشت و زاده‌ی شهر رشت بود.
کسرا پرتویی فرزند کامبوزیا پرتویی به خبرگزاری ایرنا گفت که به دلیل شرایط فراگیری کرونا مراسمی برگزار نخواهد شد و پیکر پدرش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران به خاک سپرده می‌شود.
پرتوی سال 1366 در 32 سالگی نخستین فیلم بلند داستانی خود بنام عینک را برای شبکه دو ساخت سپس در همین سال با فیلم ماهی وارد سینما شد.
پرتوی خالق فیلم‌هایی چون «افسانه دو خواهر»، «گربه آوازه‌خوان»، «گلنار» تاکنون ۴ بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم فجر شده است. او برای ساخت فیلم ماهی جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا و جایزه یونیسف از جشنواره فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم آدلاید استرالیا را به دست آورد.
پرتوی برای کارگردانی کافه ترانزیت جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم مار دل پلاتا و جایزه فیپرشی جشنواره بین‌المللی فیلم داکا و همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانه سینما را کسب کرد و نامزد هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، نامزد جایزه بالن طلایی جشنواره سه قاره در سال ۲۰۰۵ شد. وی همچنین برای کارگردانی این فیلم نامزد بخش بهترین کارگردان شد.
او همچنین جایزه‌ی بهترین فیلمنامه را برای فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم (رسول صدر عاملی) در سال ۱۳۸۰ از بیستمین جشنواره‌ی فیلم فجر دریافت کرده بود. پرتوی برای سومین و چهارمین بار هم این جایزه را برای فیلمنامه فیلم‌های فراری (علیرضا داوودنژاد) و کامیون، به‌دست آورد.
او همچنین دو جایزه بهترین فیلمنامه از جشن خانه سینما را برای فیلم‌های قطعه ناتمام (مازیار میری) و کافه ترانزیت از آنِ خود کرد. او نویسنده‌ی سریال گل پامچال و نویسنده طرح اولیه فیلم گروهبان بوده‌است.

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. آمرزیده باشند و شکیبایی برای بازماندگان چون 65 سال، سن بالایی نیست. زود از دنیا رفتند. انگار فرصت ساخت فیلم در چندین سال‌ گذشته از ایشان هم مانند آقای کیومرث پوراحمد و خانم برومند و برخی کارگردانان بزرگ و خوب سینما، گرفته شده بوده.

  2. فیلم بهشت همین جاست ( یا این باید بهشت باشد) از ایلیا سلیمان، فیلم متفاوت و تماشایی درباره فلسطین است. از دید من میشه برای کشور خودمون ایران هم درنظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01