لوگو امرداد
با پشتیبانی فرماندار

جاده‌سازی، گستره‌ی پنج‌هزار ساله‌ی جوبجی را از میان بُرد

11 14ترانشه‌های باز لایه‌های تاریخی «جوبَجی» هشتم دی‌ماه در تاخت‌وتاز جاده‌سازان قرار گرفت و دو ترانشه از آن ویران شد. مدیرکل میراث فرهنگی می‌گوید پرونده‌هایی حقوقی، قضایی و کیفری را علیه سنگ‌شکن‌دار و فرماندار رامهرمز به سبب این ویرانی‌ها آماده کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، لودرها محوطه‌ی تاریخی پنج‌هزار ساله‌ای را در خوزستان صاف کردند؛ آن‌هم در حالی که باستان‌شناسان اینجا در حال کار روی یک گورستان پارتی بودند و بنا بود لایه‌ی دوره ایلامی هم به زودی کاوش شود.
سال 1386 بود که هنگام اجرای طرح کانال آب‌رسانی، محوطه جوبجی کشف و با توجه به یافته‌های ارزشمند از دوره ایلامیان، در کمتر از یک سال در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. دو تابوت وابسته به دو زن ایلامی همراه با صدها شی‌ طلا، مفرغ و سفالی سه‌هزار ساله از شمار ارزشمندترین آثار و اشیای به‌دست آمده از این محوطه تا امروز است. محوطه‌ای که بارها در ماه‌های گذشته در معرض دست‌درازی مسوولان شهری رامهرمز برای ساخت جاده بوده است، به این بهانه که ماشین‌های سنگین معدن‌کاران با سرعت و راحتی بیشتری رفت و آمد کنند؛ جاده‌ای که به تمامی از حریم درجه یک و عرصه محوطه تاریخی جوبجی می‌گذرد.

محوطه‌ای تاریخی که قربانی توسعه‌طلبی‌ها شد
سیدحکمت‌الله موسوی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان، با برشمردن پیشینه‌ی ویران‌گری‌هایی که در محوطه‌ی باستانی جوبجی رخ داده  است، گفت: «یکسری معادن و کارگاه‌های تولید شن و ماسه در این منطقه هستند که مسیر عبوری آن‌ها از روستای جوبجی می‌گذشت که به دلیل آلودگی صوتی و خطرات احتمالی این ماشین‌آلات سنگین، مردم روستا به عبور آنها از داخل روستا اعتراض کردند. این ماشین‌های سنگ‌شکن دو سری بودند؛ یک بخش آن‌ها مسیرشان از محوطه جوبجی بود و بخشی از محلی دیگر و همه راضی نبودند که از یک مسیر عبور و مرور کنند. در گذشته فشارهای زیادی بود که این جاده از مسیر محوطه تاریخی جوبجی عبور کند چون نزدیک‌ترین مسیر به معادن محسوب می‌شد. که با ممانعت جدی میراث فرهنگی این اتفاق رخ نداد».
موسوی ادامه داد: «تا اینکه شنیدیم شورای تامین شهرستان رامهرز مصوب کرده که عبور و مرور از داخل محوطه باستانی صورت بگیرد. البته تا همین حالا هیچ مصوبه‌ای از این شورا به ما ابلاغ نشده است. اما حتا اگر چنین تصمیمی هم گرفته شده باشد، ‌علیرغم احترام به دغدغه‌مندی اعضای شورای تامین شهرستان، آنها نمی‌توانند مصوباتی مغایر با قوانین عرصه و حریم محوطه‌های تاریخی داشته باشند. مجموعه مدیریتی شهرستان و به خصوص فرماندار، اصرار به انجام مسیر احداثی داشته، نقشه‌هایی برای ما آوردند که مشتمل بر هشت نقطه بود و ما یک مسیر شامل چهار نقطه اول را مجوز دادیم و مسیرهای 3، 5، 6 و 7 را ممنونع کردیم. اما این‌ها متاسفانه مسیر 5، 6 و 7 را کار کردند که هرچند خیلی تعارضی با محوطه تاریخی نداشت، اما احداث آن این توقع و زمینه را ایجاد می‌کرد که مسیر ممنوعه بین نقاط 3 و 5 که از عرصه تاریخی جوبجی می‌گذرد را احداث کنند و به مسیر 1، 2 و 3 متصل شوند که علیرغم مخالفت شدید میراث‌فرهنگی مسیر 5، 6 و 7 را کار کردند.

من این راه را می‌سازم، هر کسی هر کار می‌خواهد بکند!!!
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد: «ما وقتی متوجه شدیم مجری جاده، قصد سوءاستفاده از مجوز ما را دارد، کل مجوز را باطل کردیم و روز شنبه ششم دی به نهادهای مربوطه ابلاغ کردیم. چون بیم این می‌رفت که فشاری وارد شود همچنان که خود فرماندار در محل حاضر شد و با اصرار اعلام کرد که “من این مسیر را احداث می‌کنم. حالا هر کسی، هر کاری می‌خواهد بکند”. پیرو این قضیه، این فشارها وارد شد. از نیمه‌های شب یکشنبه هفتم دی این‌ها به محوطه وارد شده بودند که با دخالت یگان حفاظت میراث فرهنگی، ماشین‌آلات خارج شد. اما صبح دوشنبه هشتم دی لودرها را آوردند و یگان حفاظت میراث فرهنگی ورود کرد و درگیری شکل گرفت و متاسفانه یکی از نیروهای یگان حفاظت را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند».
موسوی افزود: «بلافاصله با نیروی انتظامی تماس گرفتیم اما به ما اعلام کردند چون شورای تامین این مساله را مصوب کرده ما به قضیه ورود نمی‌کنیم. با وجود اصرار ما مبنی بر اینکه علیرغم صدمات به محوطه تاریخی، بیم خطر جانی هم می‌رود، اما نیروی انتظامی پس از یک ساعت و با تعلل، در محل حاضر شد. لودر و ماشین‌آلات سنگین و سنگ‌شکن‌دار در این یک ساعت، تراشه باستان‌شناسی را پر کردند و علیرغم همه فشارها و تماس‌ها مدتی طول کشید تا کار را متوقف کنند. استاندار خوزستان، آقای طالبیان معاون میراث‌فرهنگی و نماینده دادستان ورود کردند تا توانستیم کارشان را متوقف کنیم».

شکایت از فرماندار و و مسوولان تخریب
موسوی در دنباله گفت: «پرونده‌های متعدد حقوقی، قضایی و کیفری را در دستور کار داریم؛ در گام اول علیه مجری طرح و سنگ‌شکن‌دار هم برای تخریب آثار تاریخی و هم ضرب و شتم و در وهله دوم علیه فرماندار. خطوط قرمز ما حفظ آثار تاریخی است. در عین اینکه در تعامل کاری با دستگاه‌های دولتی نهایت تلاش را داریم، اما این ارتباطات کاری و دوستانه در جای خود محفوظ و خطوط قرمز ما در حفاظت از آثار تاریخی سر جای خود باقی است و ما موظف به برخورد جدی با متجاوزان به آثار تاریخی هستیم و انتظارمان این است که سیستم محترم قوه قضاییه هم صرف نظر از جایگاه حقوقی متخلفان، با آنها برخورد کنند».
موسوی همچنین در پایان با گفتن اینکه هنوز پیش‌بینی و ارزیابی دقیقی از میزان ویرانی ترانشه‌ها نشده است، گفت: «با توجه به اینکه این ترانشه‌ها باز شده بودند و یکسری کاوش هم آنجا اتفاق افتاده و در همین محل که این سنگ‌شکن‌دار پر کرده، آثار منقول ارزشمندی مانند تابوت‌های تاریخی را پیدا کرده بودیم که در مرحله مطالعات و مرمت هستند. دقیقا تخریب‌ها در جایی است که ما کاوش‌ها را انجام می‌دادیم. هنوز بررسی دقیق باستان‌شناسی روی تخریب‌ها نشده و به زودی این کار انجام می‌شود».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. جای تاسف داره که به این راحتی دارن آثارباستانی هامون رو تخریب میکنن یا رسیدگی نمیکنن و تخریب میشن این آثارهای باستانی تاریخ وهویت ما ایرانیان هست???

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30