لوگو امرداد

رونمایی از کتاب «شهیدان پیرو ادیان توحیدی» در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد

157863111گردهمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیروان ادیان توحیدی به مناسبت گرامیداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام دهه فجر و رونمایی از کتاب «شهیدان ایرانی پیرو ادیان توحیدی» با باشندگی نمایندگانی از ادیان زرتشتی، کلیمی، آشوری و ارامنه برگزار شد.

این گردهمایی وبیناری که برخی از شرکت‌کنندگان به صورت مجازی در آن حضور داشتند، با باشندگی سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد، محسن جوادی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد، علی فریدونی مدیرکل اداره مجامع، تشکل‎ها و فعالیت‎های فرهنگی، حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و ادیان توحیدی، موبد دکتر اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان تهران، موبد فریبرز شهزادی، فرنشین انجمن موبدان یزد، شارلی انویه تکیه، نماینده آشوریان در مجلس، همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، نماینده کلیمیان در مجلس، توماس میرم، اسقف اعظم کلیسای آشوریان کلدانی ارومیه، اسقف گریگور چیفتچیان، خلیفه کل ارامنه آذربایجان و حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب دوشنبه 13 بهمن‌ماه 1399 خورشیدی در سالن همایش وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد. بیان دیدگاه‌های نمایندگان ادیان توحیدی زرتشتی، کلیمی، آشوری و ارامنه، رونمایی از کتاب «شهیدان ایرانی پیرو ادیان توحیدی» نوشته‌ی سعید زارع معاون مشاور رییس جمهور در امور اقوام و ادیان توحیدی و تجلیل از خانواده‌های شهدای ادیان توحیدی بخش‌هایی از این برنامه بود.

به گزارش ایکنا؛ محسن جوادی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست اظهار کرد: ایام دهه فجر را تبریک عرض می‌کنم. ما مردم ایران با ادیان مختلفی که داریم، سال‌های زیادی است در کنار هم زندگی کرده و هر رنج و اندوهی که بر چهره مام میهن نشسته را در صورت همه مردم می‌توان دید و هر خوشی و پیروزی که برای ایران پیش بیاید، لبخندی بر چهره تک تک ما می‌نشاند.

وی افزود: اندیشه‌های خود را با هم در میان می‌گذاریم و راه‌های رشد و پیشرفت کشور را پیدا می‌کنیم و برای رفع موانع توسعه مادی و معنوی ایران چاره‌اندیشی می‌کنیم و در این راستا از ظرفیت ادیان مختلف استفاده خواهیم کرد.

همزیستی ادیان پس از انقلاب

موبد فریبرز شهزادی، رییس انجمن موبدان یزد در ادامه این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: به خوشنودی اهورامزدا، خداوندگار بخشنده و مهربان و تبریک ایام مبارک دهه فجر به کلیه حضار و هم‌وطنان باید گفت، بالاترین دستاورد این انقلاب تغییر و بهبود دیدگاه مردم مسلمان و غیر مسلمان به هم باشد. در سابق چالش‌هایی در منطقه یزد و دیگر مناطق وجود داشته که شاید ناشی از آگاهی اندک مردم بوده و به روابط مردم خدشه وارد کرده است، اما بعد از انقلاب اسلامی و با توصیه‌های امام خمینی و همچنین رهبر انقلاب و نمایندگان ایشان در استان یزد، اکنون مشکل خاصی نداریم.

وی ادامه داد: کلیه کتاب‌های آسمانی بر مهربانی با سایر ادیان تأکید کرده‌اند. بعد از انقلاب اسلامی شاهد ارتقای دین‌آموزی از سوی دانش‌آموزان و مردم هستیم، اما رژیم‌های سابق سکولار بودند و مسائل دینی را آموزش نمی‌دادند. اما خوشبختانه الان کودکان ما از اول دبستان با مسائل دینی کاملاً آشنایی پیدا می‌کنند. الان آقای سپنتا نیکنام، عضو شورای اسلامی شهر یزد هستند و بزرگان دینی هم از ایشان حمایت می‌کنند.

رییس انجمن موبدان یزد یادآور شد: ایراداتی در زمینه اشتغال و استخدام برای زرتشتیان وجود دارد که جنبه عمومی دارد، اما در مجموع شاهد نوعی از همزیستی در استان یزد در میان مسلمان و زرتشتی هستیم.

اردشیر خورشیدیان، رییس انجمن موبدان زرتشتی تهران در ادامه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: روز اولی که امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تشریف آوردند، فرمودند که ما همگی ملت واحده و به دنبال یکتاپرستی هستیم و همه پیامبران آمده‌اند که ما را به راه راستی، درستی و پاکی هدایت کنند. مسلماً امروزه دانش دین بسیار مهم است و بر اساس تحقیقات علمی، اگر اختلافاتی وجود دارد، سر مسائل طریقت و شریعت است و سر حقیقت دین نیست.

وی افزود: حقیقت همیشه یکی است و نمی‌تواند دو تا باشد، لذا باید از آنچه خداوند در اختیار ما قرار داده است، پرستاری کنیم، چراکه هر انسانی یا موجود دیگری که خداوند خلق کرده، دارای حق و حقوقی است و اگر آن را رعایت نکنیم، مانع رشد آن شده‌ایم و هرگز نمی‌توانیم جامعه‌ای بسازیم که دارای انسجام باشد.

رییس انجمن موبدان زرتشتی ادامه داد: قبل و بعد از انقلاب پیروان همه ادیان توحیدی در پیشرفت و آبادانی این کشور کوشا بوده‌ایم و هرگز دریغ نکرده‌ایم از اینکه بتوانیم ایرانی آبادتر و بهتر تحویل نسل آینده بدهیم. در این زمینه نقش وزارت ارشاد بسیار ارزنده است و به ویژه باید کتاب‌های بیشتری برای افزایش آگاهی مردم و تبدیل شدن آن به دانایی به چاپ برساند.

خورشیدیان گفت: باید کاری کنیم که شایسته یک انسان دیندار و دین‌یار و خداجو است و باید همه برنامه‌های زندگی ما به گونه‌ای باشد که روز به روز بالاتر برویم و از خودستایی و فرقه‌گرایی پرهیز کرده و به فکر منافع جمعی باشیم. ما دینداران اگر بر اساس آموزش‌هایی که پیامبران ما داده‌اند عمل کنیم هرگز حاضر نخواهیم بود به خاطر منافع فرقه‌ای، منافع ملی را زیر پا بگذاریم. امیدواریم روز به روز این انسجام ملی که در طول ۴۲ سال گذشته وجود داشته است بیشتر شود.

در ادامه این نشست، شارلی انویه تکیه، نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: به روح بنیانگذار و شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و به ویژه سردار شهید سلیمانی درود می‌فرستیم و ایام دهه مباک فجر را خدمت رهبر فرزانه انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای تبریک عرض می‌‌کنیم. حضرت امام خمینی در بدون ورود به خاک پاک ایران، تنها به کاشتن نهال انقلاب بسنده نکرد، چراکه برای پروراندن این نهال نیاز به تدابیر خاصی بود که با تاباندن خورشید عدالت و معنویت، کرامت انسانی و با پشت پا زدن به خودخواهی و تاباندن خورشید خداخواهی، امروز شاهد رشد و به ثمر نشستن این نهال پس از ۴۲ سال با درایت و هوشمندی رهبر انقلاب هستیم.

وی افزود: انقلاب اسلامی به نماد مبارزه با ظلم و کشورهای استثمارگری همانند رژیم غاصب صهیونیستی و دولت تروریستی آمریکا تبدیل شده است. با رشد این درخت، ریشه‌های آن در عمق دل‌های تک تک ما مردم ایران نفوذ پیدا کرده است، چراکه امروز تمام اقوام و ادیان توحیدی، از نعمات بیکران این درخت انقلاب بی‌بهره مانده‌اند.

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما آشوریان ایران، خود را ایرانی و همیشه سرباز این کشور و در زیر پرچم ایران می‌دانیم و پا به پای سربازان مسلمان جهت حفظ آب و خاک و ناموس خود در برابر دشمنان خواهیم ایستاد. برای ما باعث افتخار است که در کشوری زندگی می‌کنیم که از نعمات انقلاب آن بی‌بهره نیستیم.

مقاومت مردم ایران

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی سخنران بعدی این نشست بود و گفت: در طی این چهل و دو سال که از عمر انقلاب می‌گذرد ثانیه و دقیقه‌ای نبوده که انقلاب از سوی دشمنان مورد هجمه قرار نگیرد ولی مردم عزیز ایران به صورت بسیار شگفتی در مقابل این هجمه‌ها مقاومت و تمام این حملات را به خوبی دفع کردند و هیچ کدام از دشمنان به نیات شوم خود نرسیدند.

وی افزود: حضرت امام در اکثر سخنرانی‌های خود همواره بر وحدت کلمه تأکید می‌کردند، چراکه این وحدت کلمه و انسجام مردم باعث شده در مقابل سختی‌ها بایستیم تا به آزادی برسیم. ایران از اقوام مختلفی همانند فارس، کرد، ترک، عرب، بلوچ، ترکمن و مذاهب مختلفی همانند مسلمان شیعه و سنی، مسیحی، کلیمی، زرتشتی و صابئیان تشکیل شده است. زندگی مسالمت‌آمیز اقوام و ادیان الهی در ایران و این اتحاد و انسجام باعث شده همواره موفقیت‌های بزرگی نصیب ملت ایران شود.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه باعث شد بعد از انقلاب دیگر به هیج قدرت خارجی تکیه نکرده و صرفاً به توانایی داخلی تکیه کنیم، خودباوری است که در ایران ایجاد شده و امروز باعث شعف و افتخار ملت ما شده است. اما همانگونه که بیان شد، دشمنانی هستند که سهواً یا عمدتاً خواهان ایجاد مشکلاتی سر راه اتحاد و انسجام ملت ایران هستند.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر، وزیر ارشاد باید در ساخت فیلم‌های سینمایی نهایت دقت را داشته باشند تا اتهام و توهینی به اقلیت‌های مذهبی در این فیلم و سریال‌ها شاهد نباشیم. متأسفانه در سال‌های قبل، شاهد چنین مواردی بودیم، اما در چند سال گذشته از این اتفاقات جلوگیری شده است.

احیای حقوق اقلیت‌های دینی

در ادامه این نشست توماس میرم، اسقف اعظم کلیسای آشوریان کلدانی ارومیه در ایران به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: به روح مؤسس جمهوری اسلامی ایران و کلیه شهیدان والامقام درود می‌فرستم. حضرت امام خمینی(ره) که وارد فرودگاه مهرآباد شدند، سالن بسیار شلوغ و پر بود؛ گویا کسی به ایشان چیزی گفتند سپس امام خطاب به بنده دستشان را بالا بردند. به قول موشه دایان، با حضور امام خمینی در ایران و پیروزی انقلاب اسلامی زلزله‌ای عجیب در خاورمیانه رخ داد و خوشبختانه تمام حقوق اقلیت‌های دینی به رسمیت شناخته شده است.

وی افزود: ما در مجلس نماینده داریم، مدارس ما پابرجاست و تعالیم دینی و زبان خود را به کودکانمان آموزش می‌دهیم. حتی در نحوه پوشش خود آزادی کامل داریم و در خیابان، کلیسا و ادارات به راحتی می‌توانیم لباس خود را بپوشیم. یک نکته در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فراموش نشدنی است که کلیه ایران در برابر قانون یکسان هستند. این بند باید بر سر در همه خانه‌ها و ادارات نوشته شود.

شهدای کشور؛ نمادی از اتحاد همه اقوام

گریگور چیف‌چیان، اسقف ارامنه آذربایجان در ادامه گفت: امروزه در مرحله اول مسئله صلح و در مرحله دوم همزیستی مسالمت‌آمیز بسیار اهمیت دارد و دنیا تشنه حل آن است. ما راه حل این مشکلات را در خون شهدا جست و جو می‌کنیم. شهدا با خون خود همه ما را به همدیگر متحد می‌کنند؛ چراکه خاکی که خون شهدای عزیز در آن ریخته شده استحکام بیشتری دارد.

وی افزود: شهدا تا زمانی که زنده‌اند، به مشخصات فردی شناخته می‌شوند، اما وقتی به شهادت می‌رسند همه این خصوصیات در اتحاد و انسجام برای رسیدن به هدفی والاتر جمع می‌شوند. همه اقوام و کشورها دارای شهدا و قربانیانی هستند، اما شهدای کشور ما نمادی برای اتحاد همه اقوام ساکن در این کشور هستند.

اسقف ارامنه آذربایجان گفت: در ظاهر اگر ارامنه را به عنوان اقلیت در این کشور می‌شناسند، اما به پاس خون شهدایی که جان خود را فدای این مملکت کردند، ما هم بخشی از این اکثریت جامعه هستیم. برای رهبر معظم انقلاب آرزوی طول عمر داریم و به آرمان‌های این انقلاب وفادار خواهیم ماند.

گردهمایی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی باپیروان ادیان توحیدی 17

گردهمایی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی باپیروان ادیان توحیدی 18

گردهمایی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی باپیروان ادیان توحیدی 8

گردهمایی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی باپیروان ادیان توحیدی 11
گردهمایی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی باپیروان ادیان توحیدی

گردهمایی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی باپیروان ادیان توحیدی 13

گردهمایی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی باپیروان ادیان توحیدی 5 گردهمایی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی باپیروان ادیان توحیدی 23

گردهمایی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی باپیروان ادیان توحیدی 12
گردهمایی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی باپیروان ادیان توحیدی
گردهمایی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی باپیروان ادیان توحیدی 15
گردهمایی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی باپیروان ادیان توحیدی
گردهمایی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی باپیروان ادیان توحیدی 1
گردهمایی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی باپیروان ادیان توحیدی

فرتورها برگرفته از تارنمای وزارت فرهنگ و ارشاد است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09